Jako fotograf na pewno próbowałeś swoich sił z kilkoma efektami specjalnymi. Jeśli jesteś taki jak większość, kreatywne koncepcje w twojej głowie były o wiele bardziej imponujące niż efekt końcowy!
Spis Treści
Powtórzenie jednego obiektu na jednym zdjęciu
Jeden obiekt powtarzający się kilkakrotnie w jednym kadrze jest możliwy do osiągnięcia dzięki prostej technice zwanej wielokrotną ekspozycją. Należy kilkakrotnie naświetlić jeden kadr, tak aby główny obiekt znajdował się w różnych pozycjach w kadrze. Oblicz całkowitą ekspozycję wymaganą dla danej sceny oraz liczbę powtórzeń, które należy wykonać, aby określić ekspozycję dla każdej klatki.
Na przykład, jeśli planujesz naświetlić jedną scenę trzykrotnie, wówczas ekspozycja dla każdej klatki będzie musiała wynosić jedną trzecią całkowitej potrzebnej ekspozycji. Wykorzystaj tę technikę do fotografowania ludzi, tworzenia abstrakcji, a nawet efektownych opowieści wizualnych.
Używaj naturalnych obiektywów.
Kropla wody wisząca na liściu staje się odwróconym szkłem powiększającym i może być wykorzystana do fotografowania odwróconych odbić obiektów. Zbadaj swoje otoczenie i zobacz, co można zobaczyć przez ten dodatkowy obiektyw.
Zastanów się również, czy otoczenie może zostać uwzględnione w kadrze. Pamiętaj, że obraz, który zobaczysz w kropli, która jest przeciwieństwem rzeczywistego obrazu, dlatego fotografuj obiekty oddalone, aby uzyskać mniejsze odbicia, oraz bliższe, aby wypełnić kroplę.
Krople wody mogą być świetnymi obiektywami uzupełniającymi. Powiększają one obiekty znajdujące się w otoczeniu, a nawet odwracają odbicie.
Przymocuj aparat do poruszającego się obiektu.
Panoramowanie to kolejna popularna technika fotografowania poruszających się obiektów. Warto jednak poeksperymentować ze sposobem panoramowania. Na przykład, możesz przymocować aparat z przodu roweru, motoru lub samochodu.
Następnie wykorzystaj pęd i kierunek poruszającego się obiektu, aby obrócić aparat, zamiast robić to samodzielnie. W zależności od tego, do czego przymocowana jest kamera i jak się porusza, można uzyskać koncentryczne okręgi, zygzakowate kształty w rozmyciu tła, zamiast konwencjonalnego efektu poziomego panoramowania!
Fotografia w podczerwieni.
Fotografia w podczerwieni ten styl fotografii wykorzystuje specjalny film na podczerwień lub zmodyfikowany czujnik cyfrowy do robienia zdjęć, które wyglądają eterycznie i surrealistycznie, zarówno w kolorze jak i w czerni i bieli. Uzyskiwane efekty obejmują dziwne i nieoczekiwane kolory. Na przykład, zielone drzewa stają się blado białe w czarno-białej fotografii w podczerwieni, podczas gdy niebieskie niebo zmienia się w różowe odcienie w kolorowej fotografii w podczerwieni!
Niestety, producenci powoli, ale nieubłaganie zaprzestają produkcji filmów w podczerwieni. Dzieje się tak dlatego, że ich produkcja jest kosztowna i mają tylko niewielką, zaangażowaną grupę odbiorców. To samo można powiedzieć o aparatach, które mają wbudowane czujniki podczerwieni. Zawsze jednak można kupić zwykły aparat cyfrowy i po prostu usunąć filtr blokujący światło podczerwone znajdujący się na jego matrycy.
Niezależnie od wybranej opcji, gdy tylko zdobędziesz aparat cyfrowy, który jest w stanie fotografować w podczerwieni, na pewno chcesz go jak najlepiej wykorzystać. Zacznij od robienia zdjęć liści i drzew, ponieważ te obiekty najlepiej odbijają światło podczerwone.
Efekt miniatury.
Czy kiedykolwiek chciałeś robić zdjęcia ludzi, pojazdów i innych obiektów z góry, tak aby wyglądały jak miniaturowe, zabawkowe figurki? Dzięki efektowi miniatura jest to możliwe! Efekt ten można uzyskać poprzez zastosowanie w aparacie obiektywu przesunięcie pochylenia. Taki obiektyw umożliwia kontrolowanie perspektywy na zdjęciach poprzez różne przesunięcia i pochylenia soczewki znajdującej się przed matrycą lub filmem, co powoduje uzyskanie niezwykle płytkiej głębi ostrości. Można nawet zmaksymalizować ten efekt, używając obiektywów z szeroką przysłoną.
Aby uzyskać ten efekt, należy skoncentrować się na sterowaniu pochyleniem obiektywu, a nie przesunięciem. Pochylenie można regulować, po prostu obracając pokrętłami znajdującymi się z boku tuby obiektywu. Szkło będzie się przechylać przed matrycą lub filmem, co pozwoli Ci manipulować miejscem, w którym powinien znajdować się najostrzejszy punkt ostrości na zdjęciu.
Jeśli chcesz zminiaturyzować osoby lub przedmioty na zdjęciu, upewnij się, że obiekty te pozostaną w centrum uwagi. Pamiętaj jednak, aby nie rozmywać elementów tła, takich jak budynki itp. Efekt miniatury można jeszcze wzmocnić, jeśli fotografujemy z góry, np. na wzgórzu lub na szczycie budynku.
Przeczytaj też:Jak robić dobre zdjęcia?
Rzuć swój aparat!
Choć może to brzmieć przerażająco, to w rzeczywistości jest to dość popularna sztuczka. Zasadniczo musisz ustawić długą ekspozycję, a następnie dosłownie podrzucić aparat tak wysoko, jak tylko potrafisz.
Pamiętaj jednak, aby złapać go w drodze na dół! Ponieważ nie wiesz, co widzi Twój aparat, rezultaty mogą być zaskakujące i szalone. Jeśli jesteś dobry w swoich rzutach, możesz manipulować, jak aparat będzie poruszać się w powietrzu. Użyj obu rąk, aby po prostu obrócić kamerę całkowicie raz, jeśli faktycznie podrzucanie kamery brzmi jak wyczyn śmiałka.
Wypróbowując technikę podrzucania aparatu, wybieraj obiekty, które mają odważne kolory.
Przeczytaj też:Co to jest wysoka rozdzielczość HD?
Rozbij R, G i B.
Inną prostą i zabawną techniką jest efekt Harrisa Shutter, w której należy naświetlić jedną klatkę trzykrotnie — jedną z nałożonym czerwonym filtrem, drugą z zielonym, a ostatnią z niebieskim. Każdy nieruchomy obiekt w kadrze będzie miał neutralne kolory, a wszystkie poruszające się obiekty będą miały żywe kolory R, G lub B.
Z tego powodu efekt ten nazywany jest również tęczą lub efektem trójkolorowym. Działa on najlepiej, gdy w kadrze znajduje się poruszająca się woda, chmury lub nawet ruch uliczny. Fotografia jako forma sztuki jest ograniczona tylko w takim stopniu, w jakim ogranicza ją Twój umysł. Jeśli podrasujesz najbardziej podstawowe techniki, możesz osiągnąć niezwykłe efekty. Wszystko, co musisz zrobić, to zastosować logikę i otworzyć się na nieskończone możliwości.
Spróbuj Flash lampy.
Użyj tej techniki, gdy światło otoczenia jest bardzo słabe lub prawie zerowe. Ustaw aparat na statywie i wybierz wolny czas otwarcia migawki, najlepiej tryb Bulb. Następnie przejdź się i ręcznie wyzwól zewnętrzną lampę błyskową, aby oświetlić różne części sceny tylko one będą widoczne na końcowym zdjęciu. Można również użyć różnokolorowych filtrów żelowych z lampą błyskową, aby uzyskać wielobarwne zdjęcie.
Wykorzystaj efekty i wady optyczne na swoją korzyść.
Wykorzystaj nieodłączne właściwości optyki obiektywu i przysłony, aby wprowadzić element zainteresowania do swoich zdjęć.
Przeczytaj też:Programy do łączenia zdjęć.
Gwiezdny wybuch:
Zmień słońce w gwiezdny wybuch, używając wąskiego otworu przysłony z obiektywem szerokokątnym. Powoduje to, że światło rozchodzi się innymi słowy, ulega dyfrakcji wzdłuż granic listków przysłony, przez co wygląda jak wybuch gwiazdy. Należy je starannie rozmieścić, tak aby stanowiły dodatkowy element obrazu i nie odwracały uwagi od głównego obiektu.
Flary:
Flara obiektywu nie zawsze jest czymś złym. Pomaga ona wywołać poczucie dramatyzmu. Zdejmij osłonę obiektywu i pozwól, by światło padało bezpośrednio na obiektyw. Spowoduje to, że światło dostanie się do obiektywu i uderzy w film lub matrycę.
Bokeh:
Nieostre rozjaśnienia na zdjęciu są powodowane przez wszelkie jasne elementy w tle; na przykład niebo lub źródła światła. Jest on uwydatniony, gdy używana jest płytka przysłona. Umieść je w kadrze jako dodatek do głównego obiektu.