Podczas zakupów nowego obiektywu fotografowie prawdopodobnie skupiają się przede wszystkim na długości ogniskowej. Ale czym dokładnie jest ogniskowa obiektywu i jaki ma wpływ na nasze zdjęcia?
A co z kątem widzenia, czy idzie on w parze z ogniskową? Oto co oznaczają te techniczne terminy i jaki mają wpływ na Twoje zdjęcia.
Spis Treści
Różne kąty widzenia dla Twojego aparatu.
- Super szeroko kąty: Ten typ obiektywu tworzy efekt rybiego oka i obejmuje kąt widzenia 180° lub więcej.
- Szeroki Kąt: Obiektywy o kącie widzenia od 110 do 60 stopni, co odpowiada efektywnej ogniskowej od 10 mm do około 25 mm.
- Standardowy/Średni: Obiektywy o kącie widzenia od 60 do 25 stopni, o efektywnej ogniskowej od 25 mm do około 65 mm.
- Teleobiektyw: Obiektywy o kącie widzenia od 25 do 10 stopni, co odpowiada ogniskowej od 65 mm do 160 mm.
- Super teleobiektyw: Obiektywy, które pokrywają kąt widzenia od 10 do 1 stopnia, co odpowiada ogniskowej od 160 mm do 600 mm.
Ogniskowa obiektywu czym jest?
Ogniskowa obiektywu jest miarą odległości często błędnie rozumianą jako stały pomiar pomiędzy elementem obiektywu a matrycą, ale w rzeczywistości jest to pomiar od punktu węzłowego do matrycy. Ten punkt węzłowy, nazywany także źrenicą wejściową, jest punktem w obiektywie, w którym promienie światła zbiegają się w drodze przez układ optyczny do czujnika.
Ogniskowe są najczęściej podawane w milimetrach, ale staromodni fotografowie wielkoformatowych filmów są przyzwyczajeni do tego, że ich obiektywy są opisywane również w calach.
Większość z nas jest jednak zaznajomiona z obiektywami w milimetrach, takimi jak 50 mm, 100 mm, 24-70 mm i 70-200 mm. Pierwsze z nich to obiektywy o stałej ogniskowej, znane jako obiektywy typu stałoogniskowe, natomiast drugie to obiektywy o zmiennej ogniskowej, które wszyscy nazywamy zoomami.
To są definicje techniczne, ale co one oznaczają w praktyce? Mówiąc prosto, ogniskowa przekłada się na szerszy lub węższy kąt widzenia — i to właśnie o tym my, fotografowie, myślimy, gdy zastanawiamy się nad kompozycją przed wyborem obiektywu według ogniskowej.
Przeczytaj też:Jak działa polaroid?
Kąt widzenia.
To, czego większość z nas tak naprawdę szuka, to kontrola nad tym, co pojawia się na zdjęciu. Dla większości z nas nie ma znaczenia długość ogniskowej, to na czym nam naprawdę zależy to to, co rejestruje matryca i jak przekazuje to obraz, który chcemy stworzyć i historię, którą chcemy opowiedzieć. Kombinacja ogniskowej i rozmiaru matrycy idzie razem, aby zdefiniować przekątną kąta widzenia, w zasadzie miara kąta między dwoma najdalej oddalonymi punktami w ramce, przekątnymi przeciwległych rogów.
Chcemy kontrolować to, co trafia na matrycę, i używamy pozycji, techniki i różnych obiektywów, aby osiągnąć nasze cele. Jeśli znajdujemy się w małym pomieszczeniu i chcemy uchwycić całą sytuację, zazwyczaj wybieramy obiektyw szerokokątny. Czy liczba ogniskowych ma znaczenie? Nie ma, liczy się to, czy mamy wystarczający kąt widzenia, aby osiągnąć nasz cel.
Dlatego też zachęcam ludzi, aby nie przywiązywali się do długości ogniskowej, o wiele lepiej jest wypróbować różne obiektywy i znaleźć taki, który pasuje do twoich celów. Obiektywy zmiennoogniskowe są doskonałym rozwiązaniem tego problemu, ponieważ przesuwając elementy w obiektywie zmiennoogniskowym, możemy uzyskać różne kąty widzenia w całym zakresie ogniskowych.
Szczerze mówiąc, zazwyczaj nie myślimy w kategoriach kąta widzenia, więc pojęcie ogniskowej jest prostym sposobem na zdefiniowanie kąta pokrycia. Wszyscy wiemy, że zoom 11 mm-24 mm ma szerszy zakres kątów widzenia niż obiektyw 70 mm-200 mm.
Znaczenie współczynnika kadrowania.
Współczynnik kadrowania jest po prostu matematycznym współczynnikiem, który opisuje procentową zmianę danego sensora w stosunku do ustalonego standardu pełnej klatki 35 mm rozmiaru negatywu.
Niektóre aparaty, takie jak Mikro 4/3”, oznaczają swoje obiektywy odpowiednio do używanego rozmiaru sensora, ale wszystkie aparaty z sensorem crop, czy to lustrzanki, czy bezlusterkowce, tego nie robią. Tak więc musimy zastosować matematykę współczynnika kadrowania, aby osiągnąć kąt widzenia, którego pragniemy.
Przeczytaj też:Formaty zdjęć w fotografii
Wybór właściwego obiektywu.
Uzbrojeni w powyższą wiedzę, fotografowie mogą dokonywać bardziej świadomych wyborów obiektywów, których używają w danych okolicznościach. Na przykład, aby uchwycić więcej krajobrazu lub wnętrza architektonicznego, fotografowie wybierają szerszy kąt widzenia zapewniany przez obiektyw o krótkiej ogniskowej, taki jak 18 mm lub 24 mm.
Fotoreporterzy często lubią nadać swoim zdjęciom pewien kontekst, dlatego szeroki kąt 35 mm pozwala uchwycić nieco więcej sceny niż normalny obiektyw 50 mm i jego kąt widzenia, który w przybliżeniu odpowiada temu, co rejestruje ludzkie oko.
Fotografowie portretowi często chcą wyizolować swoje obiekty, dlatego preferują węższy kąt widzenia, taki jak w przypadku obiektywów 85 mm, 105 mm lub nawet 135 mm.
Fotografowie sportowi i fotografowie dzikiej przyrody chcą jak najbardziej powiększyć fotografowane obiekty, dlatego wybierają superteleobiektywy 200 mm, 400 mm i więcej ze względu na mniejsze pole widzenia.