Jak robić dobre zdjęcia portretowe?

Od surowych czarno-białych zdjęć do rozmarzonych obrazów z rozmytym tłem, fotografia portretowa opiera się na obsłudze aparatu przez fotografa, jego wyczuciu tematu i kreatywnej zdolności do łączenia tych elementów w unikalny sposób.

 

1. Wybierz idealne tło dla swojego obiektu.

W fotografii portretowej tło jest tak samo ważne jak fotografowany obiekt. Ruchliwe lub rozpraszające tło odciągnie uwagę od osoby na zdjęciu. Zazwyczaj w przypadku fotografii portretowej będziesz chciał neutralnego, niezagraconego tła, które nie będzie odwracać uwagi widza od przedmiotu portretu.

 

 

2. Rozprosz źródło światła.

Wybierając otoczenie, weź pod uwagę, że do robienia portretów najlepsze jest miękkie, rozproszone światło naturalne z pośredniego źródła. Bezpośrednie, ostre światło lub pełne słońce może rzucać niepożądane ciemne cienie, lub tworzyć nienaturalne kolory skóry. Użyj dyfuzora, takiego jak np. białe prześcieradło, aby zmiękczyć światło i uzyskać bardziej pochlebny efekt.

 

Ogólnie rzecz biorąc, naturalne światło dzienne jest najbardziej atrakcyjnym źródłem światła dla fotografii portretowej — zwłaszcza jeśli nie dysponujesz dedykowanym oświetleniem studyjnym. Lekko pochmurny dzień zapewnia piękne, miękkie światło, które będzie pochlebiać Twojemu obiektowi. Bezpośrednie światło słoneczne nie jest zazwyczaj pożądane, ponieważ tworzy silne, twarde cienie na twarzy fotografowanej osoby. W takich warunkach najlepiej znaleźć lekki cień, w którym można ustawić fotografowany obiekt.

 

Można też skorzystać z okazji i fotografować ostrożnie w kierunku słońca, tyłem do obiektu. Nazywa się to oświetleniem od tyłu i pozwala uzyskać złotą poświatę wokół fotografowanego obiektu. Należy pamiętać, że fotografowanie w słońcu wymaga zapewnienia światła wypełniającego, aby oświetlić cienie na twarzy fotografowanego obiektu.

 

zdjecie portretowe

3. Używaj statywu.

Wielu fotografów uważa, że ogranicza on ich kreatywność, jest kłopotliwy i po prostu irytujący. Jeśli tak jest również w Twoim przypadku — podam Ci dwa powody, dla których polecam to rozwiązanie, a Ty zdecyduj. Po pierwsze, używanie statywu zmusza Cię do zwolnienia tempa.

 

Poświęć czas na sprawdzenie wszystkich ustawień, przeanalizowanie światła i zrobienie zdjęcia testowego. Zaufaj mi w tej kwestii — uzyskasz lepsze rezultaty, gdy zwolnisz i pomyślisz, zanim naciśniesz przycisk. Po drugie, możesz wyjść zza aparatu i być oko w oko z fotografowanym obiektem.

 

Jeśli chcesz uzyskać najlepszą ekspresję i zbudować relację z osobą, którą fotografujesz — jest to dość trudne, gdy nie może ona spojrzeć ci w oczy. Pamiętaj, aby wyłączyć stabilizację obrazu lub redukcję drgań, gdy używasz statywu. W rzeczywistości może ona wprowadzić więcej drgań aparatu, gdy aparat jest solidnie zamocowany na statywie.

 

 

Przeczytaj też:Lista alternatyw dla Lightroom, darmowy Lightroom jak zdobyć?

 

 

 

4. Obserwuj dynamikę aparatu i obiektywu.

Wykonując portret, skutecznie przekładasz trójwymiarową twarz na płaską płaszczyznę przestrzeni, dlatego decyzja o wyborze obiektywu lub ogniskowej i ustawieniu aparatu w sposób, który uzupełni cechy obiektu, będzie miała znaczący wpływ na sukces uzyskanego obrazu.

 

Wszechogarniająca różnorodność indywidualnych rysów twarzy i ich kombinacji — od ciężkich brwi, przez wyraziste nosy, po podwójne podbródki i wiele innych — sprawia, że uchwycenie przyjemnego dla oka portretu każdego obiektu staje się jeszcze większym wyzwaniem.

 

Czy podchodzisz blisko, aby wykonać zdjęcie głowy, czy też Twój obiekt chce wykonać portret środowiskowy, który odda sens tego, co robi lub gdzie mieszka? Każdy z tych punktów widokowych wymaga innego podejścia.

 

Należy pamiętać, że to, co znajduje się najbliżej aparatu, na zdjęciu będzie wyglądało na największe, a obiektywy szerokokątne wzmocnią ten efekt. Podczas wykonywania portretu w zbliżeniu, szczególnym wyzwaniem mogą być takie cechy twarzy jak wyraźny nos, które wymagają szczególnej uwagi.

 

portret mezczyzny

5. Pozowanie modela.

Jeśli nie pracujesz z profesjonalnym modelem, nie pozuj do zdjęć. Szanse są takie, że będziesz fotografować przyjaciół i rodzinę, więc zmuszanie ich do pozowania tylko sprawi, że będą się denerwować i wyglądać niezręcznie. Ponadto, jeśli nie jesteś doświadczonym fotografem portretowym, nie będziesz miał odpowiedniego doświadczenia, aby dobrze pozować.

 

Ogólnie rzecz biorąc, najważniejszą rzeczą podczas pracy z fotografowanym obiektem jest bycie przyjaznym i sprawienie, by czuł się komfortowo. Staraj się rozmawiać z nimi więcej niż fotografujesz; to buduje relację i zaufanie między wami.

 

 

6. Wszystko zależy od oczu.

Oczy zostały nazwane oknami do duszy. Nic nie może być bliższe prawdy w przypadku fotografii portretowej, prawie zawsze będziesz chciał położyć nacisk na ich oczy. Możesz mieć idealną kompozycję i ekspozycję, ale jeśli oczy nie są ostre, cierpi na tym cały obraz.

 

Czy oczy fotografowanej osoby wyglądają na zmęczone? Poproś, aby spojrzał w bok lub zamknął oczy na chwilę, aby zlikwidować ten problem. Będzie to wyglądać z wdziękiem i ponadczasowo.

 

 

7. Rozmycie tła przy użyciu trybu priorytetu przysłony.

Pewnym sposobem na podniesienie poziomu swojej fotografii portretową jest fotografowanie z płytką głębią ostrości. Pozwala to na uzyskanie ostrego obrazu obiektu, podczas gdy tło wydaje się rozmyte lub nieostre, co pomaga wyróżnić się obiektowi portretu.

 

Możesz kontrolować głębię ostrości w swoim aparacie, regulując przysłonę obiektywu. Przysłona jest otworem wewnątrz obiektywu, który pozwala światłu przedostać się z przodu obiektywu do matrycy aparatu. Obiektyw posiada minimalny i maksymalny zakres przysłony.

 

Przysłona jest mierzona w f/stopniach. Im większy otwór przysłony obiektywu, tym mniejsza będzie liczba f/numer. Im większy otwór przysłony im mniejsza liczba f/numer, tym bardziej rozmyte będzie tło. Ogólnie rzecz biorąc, warto wybrać największy otwór, czyli przysłony najmniejszy numer przysłony, jaki oferuje obiektyw. F/4 to najlepsza przysłona do portretów, ponieważ powinna zapewnić wystarczającą głębię ostrości, aby cały obiekt znalazł się w centrum uwagi.

 

Aby zmienić przysłonę w aparacie, należy ustawić tryb fotografowania na Priorytet przysłony lub Tryb AV. Następnie użyj pokrętła, przycisków lub ustawień menu, aby zwiększyć lub zmniejszyć wartość przysłony. Możesz eksperymentować z mniejszymi i większymi wartościami przysłony, ale złotą zasadą jest upewnienie się, że oczy obiektu są przynajmniej w centrum uwagi, a najlepiej także czubek nosa.

 

Jeśli tło nie wygląda na wystarczająco rozmyte, spróbuj odsunąć obiekt dalej od tła. Im dalej od obiektu znajduje się tło, tym bardziej będzie ono rozmyte.

 

jak robic zdjecia portretowe aparatem

 

Przeczytaj też:Czym jest kompensacja ekspozycji?

 

 

 

8. Użyj zdalnego wyzwalacza.

Dodanie zdalnego wyzwalacza pomoże Ci uzyskać ostrzejsze zdjęcia, ponieważ unikniesz drgań aparatu po naciśnięciu przycisku. Po ustawieniu aparatu na statywie możesz również użyć wolniejszego czasu otwarcia migawki zakładając, że fotografujesz dorosłą osobę.

 

 

9. Fotografuj w trybie ręcznym.

To, w jakim trybie fotografować, jest kolejną ważną decyzją, którą musisz podjąć. Mogę Ci powiedzieć, jakich trybów używam w różnych sytuacjach. To naprawdę proste — wystarczy postępować zgodnie z poniższymi wskazówkami:

 

  • Jeśli Twój aparat jest na statywie, fotografuj w trybie manualnym.
  • Jeśli fotografujesz z ręki, korzystaj z priorytetu przysłony.
  • Używanie statywu obejmuje również takie rzeczy jak zdjęcia HDR z bracketingiem, zdjęcia nocne i długie ekspozycje.
  • W przypadku większości zdjęć wykonywanych podczas spaceru, takich jak fotografia uliczna czy podróże, korzystam z priorytetu przysłony.
  • Jedyny wyjątek, jaki przychodzi mi do głowy, to sytuacja, gdy chcę zrobić zdjęcie panoramiczne. Wtedy przełączam się na Priorytet Migawki.

 

Jak już wspomniałem powyżej, używanie statywu zmusza Cię do zwolnienia tempa. Cóż, tak samo jest z fotografowaniem w Trybie Manualnym, w pewnym sensie, więc dobrze ze sobą współpracują.Inną rzeczą, którą daje możliwość fotografowania w trybie manualnym jest to, że możesz wybrać wszystkie swoje ustawienia i nie ulegną one zmianie — nawet jeśli zmieni się oświetlenie lub inne czynniki wokół Ciebie.Oznacza to również, że będziesz miał naprawdę spójne ekspozycje z jednej klatki na drugą.

 

Przeczytaj też:Jak robić świetne zdjęcia HDR na telefonie i nie tylko?

 

 

 

10. Ustawienie ISO.

W przypadku portretów chcesz uzyskać najwyższą możliwą jakość obrazu. Dlatego też ustaw ISO na najniższym możliwym poziomie, aby uniknąć nadmiernych szumów na zdjęciach. Wybierz wartość pomiędzy ISO 100 a 400. Należy jednak pamiętać o zachowaniu odpowiedniego czasu otwarcia migawki. Jeśli obraz jest zamazany z powodu ruchu obiektu lub aparatu, nie ma znaczenia, jak bardzo jest wolny od szumów.

 

Sugeruję, aby zacząć od ISO 400 i regulować w razie potrzeby. Oznacza to, że jeśli fotografujesz w cieniu, przy słabym oświetleniu lub w pomieszczeniach przy świetle z okna, prawdopodobnie będziesz musiał zwiększyć tę wartość. Nie bój się używać ISO 800 lub nawet 1600, jeśli jest taka potrzeba. Pamiętaj jednak, że możesz również otworzyć przysłonę, jeśli światło jest słabe.

 

Jest to taniec, który trzeba wykonać, aby znaleźć właściwą równowagę pomiędzy trzema ustawieniami trójkąta ekspozycji ISO, przysłona i czas otwarcia migawki. Dostosuj jeden z nich, a będziesz musiał skompensować to poprzez dostosowanie jednego z pozostałych czynników. Przede wszystkim wykonaj kilka zdjęć testowych i przejrzyj je na ekranie LCD, zanim zaczniesz fotografować.

 

Upewnij się, że masz wystarczająco szybki czas otwarcia migawki, aby wyeliminować drgania aparatu, gdy trzymasz go w ręku, oraz ruch obiektu, gdy używasz statywu.

iso

 

11. Kolory.

Ubranie i stylizacja mają ogromny wpływ na wygląd Twojego portretu. Dla klasycznego, ponadczasowego podejścia użyj neutralnych i ziemistych tonów, takich jak brązy, szarości, biele i czernie. Aby nadać portretowi więcej wyrazu, sięgnij po żywe kolory, takie jak jaskrawe ubrania, makijaż czy kolorowe tła. Unikaj jednak mieszania wszystkich trzech opcji, chyba że czujesz się pewnie za aparatem.

 

Uchwyć dokładne kolory poprzez dopasowanie balansu bieli w aparacie do dostępnego światła. Czy na zewnątrz jest słonecznie? Wybierz preset słoneczny. Pod cieniem? Wybierz preset cień.

 

To oszukuje aparat, aby odtworzyć dokładne kolory, ponieważ wszystkie te źródła światła wyglądają inaczej — światło słoneczne jest środkowo-tonowe, cień jest bardziej niebieski, a żarówki są bardziej pomarańczowe, więc aparat kompensuje to przesuwając swój punkt bieli. Jeśli nie jesteś pewien, czy wszystko wygląda dobrze, czy nie, upewnij się, że robisz zdjęcia w formacie RAW, a nie JPEG i zmień to podczas późniejszej edycji.

 

 

12. Format plików RAW.

Podczas gdy fotografowanie w formacie RAW niesie ze sobą wyzwanie w postaci większego rozmiaru pliku i dodatkowej złożoności konwersji plików w postprodukcji, jest to szczególnie korzystne, gdy przywracamy plik do życia jako gotowy portret.

 

Pliki RAW są często opisywane jako tożsame z negatywem fotograficznym; po pobraniu z aparatu, można dokonać korekty takich elementów jak kontrast, kolor, tonalność i inne, bez uszczerbku dla oryginalnego pliku. W przypadku formatu JPEG, z drugiej strony, oryginalny plik jest kompresowany, co powoduje utratę cennych danych obrazu.

 

W przypadku wielu rodzajów zastosowań, na przykład publikowania w mediach społecznościowych, nie stanowi to problemu, a w rzeczywistości mniejszy rozmiar pliku stanowi ogromną zaletę. Ale za każdym razem, gdy bierzesz ten oryginalny JPEG i zmieniasz rozmiar lub w inny sposób go zmieniasz, skutecznie tracisz dane. Jeśli plik RAW jest punktem wyjścia, będziesz pracował z najlepszych dostępnych przechwytywania obrazu, który zostanie zachowany nienaruszony w urządzeniu pamięci masowej, którą wybierzesz.

 

 

13. Zmień przysłonę.

Szeroki otwór przysłony spowoduje uzyskanie płytkiej głębi ostrości, rozmywając tło i sprawiając, że obiekt znajdzie się w centrum uwagi. Jeśli jednak w kadrze znajduje się więcej niż jeden obiekt np. portret rodzinny, mniejszy otwór przysłony sprawi, że wszyscy będą mieli zachowaną ostrość.

 

 

Przeczytaj też:Darmowe Narzędzia do powiększania obrazów bez utraty jakości

 

 

 

14. Użyj dłuższego obiektywu.

Obiektyw 50 mm jest uważany za teleobiektyw średniego zasięgu i jest standardową długością, z której chętnie korzysta wielu fotografów portretowych. Jednak ta długość sprawia, że scena staje się znajoma i zwyczajna. Użyj dłuższego obiektywu, na przykład z zakresu od 85 mm do 200 mm, aby uzyskać lepszą kompresję obrazu bez zniekształcania pikseli. Dłuższa ogniskowa może przybliżyć tło do obiektu, zwiększając efekt bokeh rozmycie tła i tworząc bardziej dynamiczny obraz.

 

 

15. Na koniec zajmij się edycją i postprocessingiem.

Retuszowanie i poprawianie zdjęć za pomocą oprogramowania do edycji może nadać scenie ostateczny wygląd, jakiego potrzebuje. Niezależnie od tego, czy chcesz wykadrować niechcianą krawędź, rozjaśnić rozpraszający cień, czy poprawić tło zdjęcia, zapoznaj się z programami do edycji i ich funkcjami, aby przenieść swoją fotografię portretową na wyższy poziom.