Największym pytaniem dla nowych fotografów jest jak robić dobre zdjęcia?. Jeśli miałbyś próbować nauczyć się, jak korzystać ze wszystkiego w swoim aparacie za jednym posiedzeniem, skończyłbyś całkowicie zagubiony.
Aparaty fotograficzne są skomplikowane i potrzeba czasu, aby je w pełni zrozumieć i opanować. Skorzystaj z mojej rady i zacznij od tych kilku prostych kroków. Resztę poznasz po drodze. Zacznij robić lepsze zdjęcia już dziś.
Spis Treści
Ciesz się procesem uczenia się.
Najlepszą częścią posiadania hobby, jakim jest fotografia, jest to, że nigdy nie zabraknie rzeczy do nauki. Inspiracja jest wszędzie wokół Ciebie. Spójrz na wszystko oczami fotografa, a zobaczysz możliwości, których wcześniej nie dostrzegałeś.
Ćwicz.
Ćwiczenie przed lustrem z samowyzwalaczem. Pozwoli ci to zobaczyć w czasie rzeczywistym, jakie kąty lubisz, jakie pozy robisz i jak przekładają się one na aparat. Kiedy już wiesz, co działa dla ciebie, możesz naśladować to podczas sesji i budować na tym z małymi ruchami, które dają ci różne dobre ujęcia.
Naucz się prawidłowo trzymać swój aparat.
To może wydawać się oczywiste, ale wielu nowych fotografów nie trzyma aparatu prawidłowo, co powoduje drgania aparatu i zamazane zdjęcia. Statywy są oczywiście najlepszym sposobem zapobiegania drganiom aparatu, ale ponieważ nie będziesz używać statywu, chyba że fotografujesz w słabych warunkach oświetleniowych, ważne jest, aby trzymać aparat prawidłowo, aby uniknąć niepotrzebnych ruchów.
Choć z czasem wypracujesz swój własny sposób trzymania aparatu, zawsze powinieneś trzymać go obiema rękami. Chwyć prawą ręką prawą stronę aparatu, a lewą umieść pod obiektywem, aby utrzymać ciężar aparatu.
Im bliżej ciała trzymasz aparat, tym spokojniej będziesz mógł go trzymać. Jeśli potrzebujesz dodatkowej stabilności, możesz oprzeć się o ścianę lub przykucnąć na kolanach, ale jeśli nie masz się o co oprzeć, przyjęcie szerszej postawy również może pomóc.
Przeczytaj też:Co to jest schemat kolorów w fotografii?
Nie szalej, kupując od razu najdroższy sprzęt.
Możliwe jest uzyskanie bardzo ładnych zdjęć za pomocą niedrogiego aparatu kompaktowego. Im więcej zdjęć zrobisz, tym więcej będziesz wiedział o tym, jaki aparat kupić, gdy przyjdzie czas na upgrade.
Wiedz, kiedy używać statywu.
Statywy są jednym z najwspanialszych wynalazków w fotografii. Pozwalają one wyeliminować jeden z najtrudniejszych problemów — brak światła. Dzięki statywom można wykonywać zdjęcia z wielominutową ekspozycją i uchwycić szczegóły tak ciemne, że są one niewidoczne dla ludzkiego oka. Nawet w jaśniejszej scenerii statywy poprawiają stabilność kompozycji i pomagają robić ostrzejsze zdjęcia.
Kiedy więc należy używać statywu? Jeśli fotografowany obiekt jest nieruchomy — prawie zawsze. Oznacza to, że fotografowie krajobrazu, architektury i martwej natury powinni mieć dobrą wymówkę, jeśli nie używają statywu.
Fotografia wydarzeń i akcji jest nieco inna, ponieważ prawdą jest, że statyw może cię spowolnić. To samo dotyczy fotografii podróżniczej; tak bardzo jak możesz chcieć zabrać ze sobą statyw, może się okazać, że nie jest to warte kłopotów.
Jest to sprawiedliwe, ale wiedz, że tracisz wiele, gdy zostawiasz statyw w domu. Jeśli zaoferowałbyś mi wybór pomiędzy podstawową lustrzanką cyfrową i statywem a najlepszym na rynku zestawem aparat i obiektyw bez statywu, za każdym razem wybrałbym zestaw ze statywem.
Lampy błyskowe nie są przeznaczone tylko do ciemnych pomieszczeń.
Nie zrozum mnie źle — są one świetne, jeśli potrzebujesz dodatkowego światła. Kup zewnętrzną lampę błyskową, skieruj ją w stronę sufitu i użyj stosunkowo długiego obiektywu 50 mm lub dłuższego. Wszyscy, których znasz będą zachwyceni jakością Twoich zdjęć z imprezy. Jest to najprostszy sposób na uzyskanie dobrych rezultatów bez konieczności posiadania wiedzy na temat tego, co się robi.
Ale lampy błyskowe są przydatne również w plenerze, nawet w środku dnia. Możesz wypełnić brzydkie cienie na swoim obiekcie poprzez użycie delikatnego błysku — a większość osób patrzących na zdjęcie nawet nie będzie w stanie tego stwierdzić.
To głupie, ale lubię powtarzać ludziom, że wbudowana lampa błyskowa ich aparatu jest bardziej przydatna w jasny, słoneczny dzień niż w ciemności. Ta rada jest równie prawdziwa w tym przypadku.
Przejdź na tryb manualny, aby uzyskać większą kontrolę.
Im szybciej zaczniesz naprawdę kontrolować swoją ekspozycję, tym szybciej staniesz się kimś więcej niż tylko popychaczem przycisków aparatu. Nie zawsze jest to łatwe — wymaga nauczenia się wielu rzeczy na temat pomiaru, ekspozycji, ostrości i nie tylko.
Wyjście poza automatyczny tryb ekspozycji jest największym krokiem, jaki wykonasz, aby z osoby naciskającej przycisk aparatu stać się artystą. Kiedy zaczynasz kontrolować zdjęcie i potrafisz radzić sobie z niuansami ekspozycji, odwracasz proces naświetlania do góry nogami i wyobrażasz sobie rezultat dla zdjęcia. Możesz nauczyć się obsługiwać podświetlenie, kreatywną ekspozycję i wiele innych scenariuszy, z którymi aparat sam sobie nie poradzi.
Przeczytaj też:Fotografia płaska – flat lay
Znajdź czas na fotografowanie.
Wydaje się to strasznie proste, ale często zapominałem, że jedynym sposobem na prawdziwą poprawę jest trzymanie aparatu w ręku każdego dnia, nieustannie robiąc zdjęcia. Jeśli jest jakiś sposób, w którym wciąż się nie sprawdzam, to jest to blokowanie czasu pomiędzy szkołą a pracą na robienie zdjęć.
Jednym z najlepszych sposobów na ciągłe robienie zdjęć jest stawianie sobie wyzwań. Kiedy mam jakieś zadanie, nawet jeśli jest to zadanie własne, jestem bardziej skłonny do wyjścia i zrobienia zdjęcia. W sieci można znaleźć mnóstwo wyzwań fotograficznych, które pozwolą Ci się twórczo rozwinąć. Jeśli tak jak ja nie lubisz struktury, wyzwania i zadania są sposobem na podtrzymanie twórczej energii.
Korzystaj z histogramu.
Wyświetlacze LCD w aparatach cyfrowych są coraz lepsze, ale nadal zależą od środowiska, w którym się znajdujesz. Jeśli jesteś na zewnątrz w naprawdę słoneczny dzień, przekonasz się, że przyciemnianie wyświetlacza ręką nie załatwia sprawy, jeśli chodzi o oglądanie zdjęć.
Histogram to matematyczna reprezentacja tego, jak dobrze naświetlone jest zdjęcie. Jest to świetna podstawa do poprawienia swojej fotografii nie martw się, nie jest to tak skomplikowane, jak się wydaje. Nie ma sensu czekać aż wrócisz do domu, aby dowiedzieć się, że Twoje zdjęcia nie są dobre!
Przeczytaj też:Jak stosować bracketing ekspozycji w fotografii?
Ekspozycja.
Dla osób zaczynających przygodę z fotografią ekspozycja jest kluczem do uchwycenia wspaniałego obrazu. Nauczenie się jak działa ekspozycja, pomoże Ci przejąć kontrolę nad aparatem i robić lepsze zdjęcia. Czas otwarcia migawki, przysłona i ISO to elementy, które razem tworzą ekspozycję.
Jak się wkrótce dowiesz, elementy te mają wpływ nie tylko na ekspozycję. Powodują one również zmiany w głębi ostrości, rozmycie obrazu i szumy cyfrowe. Gdy już zrozumiesz, jak działa każdy z nich, możesz rozpocząć pracę w trybie manualnym. To właśnie w tym trybie przejmujemy kontrolę nad aparatem.
Trójkąt ekspozycji to świetny sposób na zapamiętanie tych trzech ustawień. W połączeniu ze sobą kontrolują one ilość światła przechwytywanego z danej sceny. Pomoże to zrozumieć, że zmiana jednego ustawienia będzie wymagała zmiany pozostałych. To jest, jeśli fotografujesz tę samą scenę z tymi samymi dokładnymi warunkami oświetleniowymi.
Przysłona.
Ekspozycja odbywa się w trzech etapach. Zaczniemy od przysłony. Jest to otwór wewnątrz obiektywu, przez który przechodzi światło. Jest on podobny do źrenicy oka. Im szersza przysłona, tym więcej światła jest wpuszczane do środka i odwrotnie. Proste? Nie do końca.
Im większy otwór przysłony, tym niższa wartość liczby f/nr i więcej światła wpada do aparatu. Jest to doskonałe rozwiązanie przy słabym oświetleniu. Należy jednak pamiętać, że powoduje to, że głębia ostrości staje się bardzo płytka. Nie jest to idealne rozwiązanie przy robieniu zdjęć krajobrazów.
Przysłona jest preferowanym ustawieniem, które należy ustawić w pierwszej kolejności, ponieważ ma ona bezpośredni wpływ na to, jak duża część sceny jest ostra. Ale jeśli szukasz do tworzenia rozmycia ruchu, to jest to drugi do czasu otwarcia migawki.
Ekspozycja będzie o wiele łatwiejsza, jeśli zapamiętasz skalę f/stopni. Skala ta jest następująca: f/1,4, f/2, f/2,8, f/4, f/5,6, f/8, f/11, f/16, f/22. Schemat przedstawiający skalę wartości f/stop
Czas otwarcia migawki.
Po przejściu światła przez otwór przysłony obiektywu dociera ono do migawki. Teraz należy zdecydować, jaka część tego światła zostanie wpuszczona do aparatu. Zazwyczaj wystarczy bardzo mały ułamek sekundy np. 1/250, aby zapobiec rozmyciu obrazu. Jednak różne czasy otwarcia migawki sprawdzają się w różnych sytuacjach.
Od naprawdę szybkich 1/4000 dla fotografii sportowej do naprawdę wolnych 30 sekund dla fotografii nocnej. Wszystko zależy od tego, co fotografujesz i jak dużo światła masz do dyspozycji. Wiedza o tym, jak działa czas otwarcia migawki, jest kluczowym elementem podstaw fotografii.
ISO.
Gdy światło przejdzie przez przysłonę i zostanie przefiltrowane przez czas otwarcia migawki, dociera do matrycy. To właśnie tutaj decydujemy o tym, jak ustawić ISO.
Podkręcając wartość ISO zwiększamy jasność. Jednak w tym samym czasie spada jakość obrazu. Pojawia się więcej cyfrowego szumu lub ziarna. Trzeba więc zdecydować, jakie są nasze priorytety w zakresie ekspozycji w stosunku do ziarna.
Na przykład, obniżyłbym jakość obrazu, jeśli oznaczałoby to, że mógłbym zapobiec rozmyciu ruchu na moim zdjęciu.
Naucz się podstaw postprocessingu.
Post-processing nie jest wysoko na liście priorytetów typowego fotografa, ale prawdopodobnie powinien być. Czasami, dzięki odpowiedniej obróbce, dobre zdjęcie może zmienić się w coś naprawdę wyjątkowego.
Łatwo jest przesadzić w postprocessingu, dlatego najważniejszą rzeczą jest upewnienie się, że żadna z Twoich edycji nie jest trwała. Użyj polecenia Zapisz jako, aby zachować swoje oryginalne pliki lub, jeszcze lepiej, edytuj w oprogramowaniu, które przechowuje Twoje zmiany w osobnym pliku, zamiast wypalać je w obrazie.
Post-processing polega na nadawaniu nastroju i prowadzeniu oka widza w obrazie. Z biegiem czasu będziesz stawał się w tym coraz lepszy. Moja najlepsza rekomendacja? Bądź subtelny. Nie chcesz, aby Twoje zdjęcia wyglądały na zbyt przetworzone.
Naucz się podstawowych zasad.
Ilość informacji na temat fotografii w sieci może być przytłaczająca. Zacznij od kilku artykułów na temat kompozycji. Bądź otwarty na to, co bardziej doświadczeni fotografowie mają do powiedzenia na temat techniki. Musisz poznać zasady, zanim będziesz mógł je złamać.
Zacznij fotografować w RAW.
RAW to format pliku podobny do JPEG, ale w odróżnieniu od JPEG, przechwytuje on wszystkie dane obrazu zarejestrowane przez matrycę Twojego aparatu, zamiast je kompresować. Fotografując w RAW-ach nie tylko uzyskasz wyższą jakość zdjęć, ale będziesz miał także znacznie większą kontrolę w postprocessingu.
Na przykład, będziesz mógł skorygować problemy takie jak prześwietlenie lub niedoświetlenie oraz dostosować takie elementy jak temperatura barwowa, balans bieli i kontrast.
Jedną z wad fotografowania w RAW-ach jest to, że pliki zajmują więcej miejsca. Dodatkowo, zdjęcia RAW zawsze wymagają pewnej obróbki, więc musisz zainwestować w oprogramowanie do edycji zdjęć.
Ostatecznie jednak fotografowanie w RAW-ach może zmienić jakość Twoich zdjęć, więc jeśli masz czas i miejsce, zdecydowanie warto to zrobić. Jeśli nie jesteś pewien, jak przełączyć się z formatu JPEG na RAW, sprawdź instrukcję obsługi swojego aparatu, aby uzyskać szczegółowe instrukcje.
Naucz się regulować balans bieli.
Balans bieli może pomóc w dokładniejszym uchwyceniu kolorów. Różne rodzaje światła mają różną charakterystykę, więc jeśli nie wyregulujesz balansu bieli, kolory na zdjęciach mogą nabrać nieco niebieskiego, pomarańczowego lub zielonego odcienia, lub temperatury.
Balans bieli można oczywiście poprawić w postprocesie, ale może to stać się nieco uciążliwe, jeśli masz setki zdjęć, które wymagają drobnych korekt, więc lepiej jest to zrobić w aparacie. Niektóre ze standardowych ustawień balansu bieli, które znajdziesz w swoim aparacie to: automatyczny balans bieli, światło dzienne, pochmurno, lampa błyskowa, cień, fluorescencyjny i wolframowy.
Każde z nich jest symbolizowane przez inną ikonę, więc jeśli nie jesteś pewien, które jest które, sprawdź instrukcję obsługi aparatu. Automatyczny balans bieli działa dobrze w niektórych sytuacjach, ale generalnie najlepiej jest zmienić ustawienie w zależności od rodzaju światła, w którym fotografujesz.