Jak robić czarno-białe zdjęcia?

Sztuka fotografii czarno-białej jest zaskakująco trudna do opanowania. Nie możesz po prostu nałożyć na swoje zdjęcia filtru.

 

W tym artykule przedstawię fotografię czarno-białą, znaną również jako fotografia monochromatyczna, i wyjaśnię, jak robić lepsze zdjęcia czarno-białe w tym, jak prawidłowo konwertować zdjęcia czarno-białe w programach takich jak Lightroom i Photoshop.

 

Ustawienia aparatu.

Wiele z obecnych lustrzanek pozwala na przełączanie się z trybu kolorowego na czarno-biały/monochromatyczny w menu aparatu, a niektóre z zaawansowanych lustrzanek pozwalają nawet na wybranie różnych typów filtrów kolorystycznych w celu lepszej konwersji do trybu czarno-białego. Podczas gdy miło jest mieć możliwość robienia zdjęć czarno-białych bezpośrednio z lustrzanki, ponieważ pozbawiasz zdjęcia kolorów, ograniczasz swoje opcje postprocessingu, jeśli robisz zdjęcia w formacie JPEG.

 

Gdy kolory zostaną przekonwertowane na czarno-białe, nie ma już odwrotu. Na dodatek, przetwarzanie czarno-białe w aparacie jest często słabo zaimplementowane i aparat nie daje Ci żadnej kontroli nad tym, jak określone kolory lub regiony obrazu powinny być traktowane. Dlatego najlepiej jest robić zdjęcia w kolorze, a następnie konwertować je do czerni i bieli w postprocessingu.

 

 

Format RAW.

Jeśli wykonujesz zdjęcia w RAW-ach, to niezależnie od tego, jaki profil kolorystyczny zastosujesz w aparacie, plik będzie zawierał wszystkie informacje, które mogą być potrzebne do udanej konwersji do czerni i bieli. Jeśli Twoim zamiarem jest wykonanie zdjęcia w trybie czarno-białym i sprawdzenie efektu w aparacie, możesz swobodnie ustawić aparat w tryb czarno-biały.

 

biało-czarne zdjecie portretowe

Ustawienia aparatu:

  • Jakość obrazu/Format: RAW
  • Głębokość bitowa RAW: 14 bitów jeśli jest dostępna.
  • Czułość ISO: Najniższa ISO podstawowa ISO.
  • Balans bieli: Auto

Podobnie jak w przypadku zdjęć kolorowych, chcesz fotografować w RAW-ach z najwyższą dostępną głębią bitową, aby móc wyciągnąć jak najwięcej danych dla filtrów kolorowych, z minimalną ilością szumu. Jeśli chodzi o balans bieli, sam ustawiam go na Auto, ponieważ ustawienia balansu bieli nie są istotne przy zdjęciach w RAW.

 

Jedyną rzeczą, której musisz się upewnić, jest to, że Balans Bieli jest skorygowany po zaimportowaniu zdjęć do Lightroom/Photoshopa — w przeciwnym razie będziesz miał problemy z kolorami podczas procesu konwersji.

 

 

Przeczytaj też:Co to jest ISO i Dlaczego ISO ma znaczenie?

 

 

 

Szukaj obrazów, które zapewniają wysoki kontrast.

Pomyśl o portrecie na zacienionym tle lub ciemnych wzgórzach na tle jasnego nieba. Takie tematy oferują zauważalny kontrast pomiędzy światłem i ciemnością, a te kontrasty będą błyszczeć w oszałamiającej czarno-białej fotografii.

 

 

Użyj tekstury jako kolejnego sposobu na wyrażenie kontrastu.

Chropowata kora pnia drzewa oferuje złożoność tekstur oraz wizualne wzory cieni i światła. Cienie i odbicia mogą być szczególnie uderzające w fotografii czarno-białej, więc zestawienie chropowatych faktur i kanciastych kształtów z odbijającą się wodą lub oknami może stworzyć przyciągający wzrok kontrast.

 

 

Monitoruj źródła światła w fotografii ulicznej.

Kluczem do fotografii ulicznej jest pamiętanie o różnych źródłach światła reflektorach, lampach ulicznych, neonach i oczywiście słońcu, które mogą wpływać na końcowe zdjęcie. Wykorzystaj te źródła światła, aby uchwycić spektrum różnych odcieni szarości.

 

 

Używaj małego otworu przysłony i możliwie niskiej czułości ISO.

Czarno-biała fotografia portretowa powinna charakteryzować się ostrą, spójną ostrością i minimalnym szumem cyfrowym. Mały otwór przysłony i niskie ISO pomogą osiągnąć te cele. W przypadku różnych obiektywów konieczne może być mieszanie i dopasowywanie ustawień. Obiektyw szerokokątny nie będzie reagował na te same ustawienia aparatu, co teleobiektyw z płytką głębią ostrości.

 

 

Przeczytaj też:Co to jest obiektyw stałoogniskowy?

 

 

 

Stosuj zasadę trzech trzecich.

Niezależnie od tego, czy robisz zdjęcia czarno-białe, czy kolorowe, wykorzystaj zasadę trzech trzecich, aby kierować wzrok widza na ważne elementy zdjęcia. Zasada ta tworzy siatkę złożoną z trzech linii poziomych i trzech pionowych, widocznych przez wizjer lub ekran LCD aparatu. Punkty, w których linie się spotykają, są punktami zainteresowania, dlatego umieść obiekt na jednym z tych punktów, poza centrum, w kierunku lewej trzeciej lub prawej trzeciej części kadru.

monochromatyczny zdjecie osoby

 

Sprawdź histogramy w aparacie.

Po wykonaniu zdjęcia aparat cyfrowy może wyświetlić histogram, który jest graficzną reprezentacją wartości tonalnych ujęcia. Histogram dobrze skomponowanego zdjęcia będzie wskazywał, że większość pikseli znajduje się z dala od najbardziej skrajnych czerni i skrajnych bieli. Jeśli ujęcie zawiera skrajne wartości, konieczne będzie dostosowanie ekspozycji, aby zachować szczegóły na końcowym czarno-białym obrazie.

 

 

Post-Processing.

Przyjrzyjmy się, w jaki sposób można dokonać postprocessingu kolorowych zdjęć do czerni i bieli przy użyciu Lightrooma, Photoshopa i innych programów.

 

 

Jak zrobić zdjęcie czarno-białe w Lightroomie?

Istnieje kilka sposobów na konwersję zdjęć do czerni i bieli w Lightroomie, ale najłatwiejszym z nich jest po prostu przełączenie opcji Black & White na samej górze panelu Basic, lub po prostu wciśnięcie klawisza v na klawiaturze.

 

Możesz również przekonwertować zdjęcie na czarno-białe poprzez zmniejszenie nasycenia do -100, lub w przypadku niektórych aparatów poprzez zmianę profilu w zakładce Camera Calibration na monochromatyczny.

 

 

Jak sprawić, aby obraz był czarno-biały w Photoshopie?

Masz jeszcze większą swobodę w konwersji czarno-białego zdjęcia w Photoshopie niż w Lightroomie, do tego stopnia, że każdy ma inną preferowaną metodę. Osobiście, lubię używać Camera RAW Filter w Photoshopie CC, który otwiera te same opcje edycji, które można znaleźć w Lightroomie i stosuje je jako filtr. To dlatego, że bardzo lubię korekty HSL w Lightroomie dla czarno-białych zdjęć!

 

Mimo to masz też wiele innych możliwości. Jedną z popularnych metod jest utworzenie warstwy dopasowania channel mixer, która daje kontrolę nad kanałem czerwonym, niebieskim i zielonym w czarno-białym obrazie.

 

Możesz również skorzystać z czarno-białej warstwy dopasowania, całkowicie zmniejszyć nasycenie, a nawet otworzyć zdjęcie w pluginie, który wykonuje konwersję czarno-białą. W skrócie istnieje wiele sposobów, aby uzyskać czarno-biały obraz w Photoshopie, i to jest pomocne, aby przetestować niektóre z tych metod dla siebie, aby zdecydować, który z nich lubisz najbardziej.

 

Używaj filtrów.

Filtry neutralne o stopniowanej gęstości i polaryzacyjne są tak samo przydatne w fotografii monochromatycznej, jak i kolorowej. W rzeczywistości, ponieważ manipulują one kontrastem obrazu, są prawdopodobnie bardziej użyteczne.

 

Mimo że kolorowe filtry mogą być nadal wykorzystywane do manipulowania kontrastem podczas wykonywania cyfrowych zdjęć czarno-białych, to jednak częściej zachowuje się tę pracę do etapu przetwarzania.

 

Przeczytaj też:Do czego służy monopod?

 

 

 

Dodawanie i wypalanie efekt.

Dodawanie i wypalanie to technika pochodząca z tradycyjnej ciemni i zwykle używana do dopalania lub przyciemniania jasnych punktów i powstrzymywania rozjaśniania cieni.

Narzędzia Dodge i Burn w Photoshopie zapewniają poziom kontroli, o którym fotografowie filmowi mogli tylko pomarzyć, ponieważ za ich pomocą można celować w światła, cienie lub tony średnie.

Oznacza to, że można użyć narzędzia Burn Wypalanie do przyciemnienia jasnych punktów, gdy są zbyt jasne, lub narzędzia Dodge Rozjaśnianie do ich rozjaśnienia w celu zwiększenia lokalnego kontrastu.

Jest to świetny sposób na nadanie wrażenia większej ostrości i uwydatnienie tekstury.

Ponadto, ponieważ można ustawić krycie tych narzędzi, można stopniowo zwiększać ich efekt, dzięki czemu wpływ jest subtelny i nie ma twardych krawędzi.

 

Inspiracja i pomysły.

Jeśli chcesz robić wspaniałe czarno-białe zdjęcia, po prostu wyjdź z domu i zrób to! Najlepszym sposobem na poprawę swoich umiejętności jest praktyka, zarówno w terenie, jak i w postprodukcji. Wkrótce przekonasz się, że patrzysz na świat monochromatycznie, wizualizując dokładnie, jak scena przed Tobą będzie wyglądać w czerni i bieli. Oto kilka krótkich pomysłów, które pomogą Ci zacząć.

 

 

1. Czarno-biała fotografia portretowa

Ze względu na to, jak łatwo dostępna jest fotografia portretowa, jest to jeden z najlepszych sposobów na rozpoczęcie robienia czarno-białych zdjęć. Zwróć szczególną uwagę na grę światła i cieni podczas wykonywania monochromatycznych portretów. Możesz użyć starannego oświetlenia, aby wyrzeźbić kształt twarzy fotografowanej osoby lub zwrócić uwagę na pewne cechy, takie jak spojrzenie jej oczu czy faktura dłoni. Dobrze zrobione, rezultaty będą mówiły same za siebie.

 

Ponadto, możesz użyć czerni i bieli jako sposobu na destylację emocji obiektu. Jeśli wykonujesz kolorowe portrety, każde ubranie na zdjęciu może przyciągać uwagę, bardziej niż powinno, odciągając uwagę od Twojego przekazu. Monochromatyczność pozwala skupić się na takich rzeczach, jak mimika twarzy i gesty.

 

 

2. Czarno-biała fotografia krajobrazowa.

Monochromatyczne zdjęcia krajobrazów mają poczucie surowości, które pomaga im przyciągnąć uwagę. Polegają na podstawowych cechach sceny — świetle i ziemi — aby opowiedzieć historię. Wraz z tym, to jest wspólne dla krajobrazów z niezliczoną ilością kolorów, aby stać się niesforny, odwracając uwagę od wiadomości, którą chcesz przekazać. Często najlepszym rozwiązaniem jest czerń i biel.

 

Mimo to zdarzają się sytuacje, gdy kolory w krajobrazie są w porządku, ale obraz nadal wygląda lepiej w czerni i bieli. Dzieje się tak dlatego, że jako fotograf, często starasz się uchwycić esencję sceny bardziej niż tylko dokładną replikę tego, co widziałeś. Czasami ta esencja jest bardziej związana z cieniem, teksturą, kształtem i kontrastem niż z konkretnymi odcieniami.

 

 

3. Czarno-biała fotografia uliczna

 

Na koniec fotografia uliczna — być może jedyny gatunek fotografii, w którym ludzie chętniej fotografują w monochromie niż w kolorze.

Jednak na głębszym poziomie kolor może odwracać uwagę od scen ulicznych w sposób, który jest rzadszy w innych gatunkach. Jeśli chcesz, aby widzowie skupili się na interakcji lub subtelnej wizualnej puencie, którą udało Ci się uchwycić, z pewnością nie chciałbyś odciągać ich wzroku od akcji za pomocą rozprysków koloru szczególnie w miastach, gdzie położenie kolorów w kadrze jest często przypadkowe. Nie oznacza to, że wszystkie dobre fotografie uliczne muszą być czarno-białe, ale nie powinno dziwić, że tak wiele z nich jest właśnie takich.