Fotografowanie pod światło zawsze było trudnym zadaniem. Zawsze, gdy fotografujemy obiekt pod światło, jest on ciemny wysoki kontrast, a gdy wykonujemy portrety, daje to efekt zmrużenia oka. Oto kilka wskazówek, które pomogą złagodzić niektóre z problemów podczas fotografowania pod światło.
Spis Treści
Fotografowanie pod słońce: Co się dzieje?
Ma to związek z kluczową cechą aparatu Zakresem dynamicznym.
Co to jest zakres dynamiczny i dlaczego ma znaczenie?
Twój aparat ma limit informacji tonalnych, które może uchwycić na zdjęciu. Nie może on uchwycić bardzo jasnego obszaru i bardzo słabo oświetlonego obszaru sceny na tym samym zdjęciu, bez spowodowania, że jeden z tych obszarów będzie wyglądał na dużo ciemniejszy od drugiego.
Ma to ważną konsekwencję praktyczną:
Jasne części sceny są renderowane jako bardzo jasne. A ciemne części sceny są renderowane jako bardzo ciemne. Pod pewnymi względami jest to bardzo dobre rozwiązanie. Gdyby aparaty fotograficzne mogły rejestrować nieograniczony zakres tonalny, od całkowitej ciemności do jasnego słońca, wówczas otrzymywalibyśmy obrazy o płaskich, nudnych, neutralnych kolorach.
A Twój aparat radzi sobie z większością scen całkiem dobrze, dając Ci ładną gradację tonów, nie czyniąc niczego zbyt ciemnym lub zbyt jasnym. Ale zaczynasz mieć problemy, gdy wprowadzisz bardzo jasne źródło światła, takie jak słońce lub niebo wokół słońca.
Na szczęście istnieje kilka prostych sposobów, aby zapobiec takiemu nieprzyjemnemu rezultatowi. I za chwilę podzielę się nimi z Tobą. Ale najpierw chciałbym się upewnić, że rozumiesz kilka dodatkowych problemów, które wynikają z fotografowania bezpośrednio w kierunku słońca:
Dodatkowe problemy, które należy pokonać podczas fotografowania pod słońce.
Jeśli fotografujesz pod słońce, napotkasz wiele problemów, poza problemem prześwietlenia i niedoświetlenia, o którym mówiłem wcześniej.
Dlatego warto przewidzieć je zawczasu i wprowadzić zmiany, zanim zrujnują one Twoje zdjęcia.
Przeczytaj też:Co to jest kompozycja symetryczna?
Flary.
Jednym z efektów, które można zaobserwować, podczas fotografowania pod słońce jest flara. Jest on czasami opisywany jako efekt widoczny, gdy roślina taka jak trzcina jest oświetlona przez słońce świecące na roślinę.
W przypadku trzciny latem mają one delikatną główkę, która zbiera światło słoneczne. Ponieważ główka jest delikatna, nie blokuje całkowicie słońca, ale jest za to jaśniejsza i nie jest sylwetką. W fotografii istnieje kilka innych efektów spowodowanych flarą, które mogą być wykorzystane przez fotografów.
Efekt flary na aparacie.
O ile nie fotografujesz zachodu lub wschodu słońca, bezpośrednie skierowanie aparatu na słońce jest czymś, czego powinieneś unikać. Zamiast tego należy użyć jakiegoś obiektu w kadrze, aby przesłonić słońce. Możesz też celować w słońce, ale trzymać je poza kadrem.
W ten sposób uzyskasz dwa efekty: Zobaczysz, że cały Twój kadr ma poświatę światłą słonecznego, lub jest bardzo prawdopodobne, że zobaczysz również tęczową linię, która składa się z łuków światła postępujących w poprzek kadru.
Oba te efekty można wykorzystać na swoją korzyść, aby stworzyć bardziej artystycznie wyglądające zdjęcie. Jeśli chcesz uniknąć tego efektu, użyj osłony przeciwsłonecznej na obiektyw. Można również spróbować trzymać rękę nad obiektywem, aby zablokować światło słoneczne padające na obiektyw.
Sprzęt i jego ochronna.
Istnieje kilka przydatnych elementów wyposażenia, które można mieć podczas fotografowania pod słońce. W zależności od rodzaju fotografii, którą robisz, będziesz potrzebował niektórych lub wszystkich z nich:
- Osłona obiektywu — Jest ona potrzebna, aby zminimalizować lub wyeliminować efekt flary obiektywu na zdjęciu.
- Filtry — Używanie filtra polaryzacyjnego jest dobrym pomysłem dla fotografii w ogóle. Fotografowanie w kierunku słońca oznacza użycie filtrów o neutralnej gęstości z podziałką, co również jest dobrym pomysłem.
- Stroboskopy — Jeśli chcesz oświetlić osobę lub obiekt, fotografując pod słońce, konieczne jest użycie stroboskopów. Bez nich na zdjęciu pojawią się sylwetki osób lub przedmiotów. Jeśli chcesz tego uniknąć, potrzebne będzie dodatkowe światło.
- Tarcza odbijająca — Może być używana do odbijania i kierowania światła słonecznego na fotografowaną osobę lub przedmiot. Są one częściej używane do portretów i mogą być używane samodzielnie lub w połączeniu ze stroboskopami.
Przeczytaj też:Jak fotografować kwiaty?
1. Bezpieczeństwo przede wszystkim
Zachowaj ostrożność podczas fotografowania w słońcu, ponieważ słońce może spalić czujnik aparatu lub spowodować uszkodzenie wzroku, jeśli przez dłuższy czas dłużej niż kilka sekund będzie wpadać przez obiektyw.
2. Używaj małego otworu przysłony.
Mały otwór przysłony zmniejsza rozmiar źródła światła i pomaga uniknąć prześwietlenia jasnych partii obrazu. Ponadto, mały otwór przysłony daje efekt światła gwiazd, które pięknie pokazuje się na tle obiektu. Ten efekt światła gwiazd doskonale uzupełnia scenę.
3. Użyj flar słonecznych.
Choć w większości przypadków unikamy flar słonecznych, ich kreatywne wykorzystanie może nadać senny wygląd całej scenie, a zwłaszcza portretom. Ta technika jest pięknie wykorzystywana przez wielu fotografów ślubnych, aby dodać romantyzmu do sceny.
Wyprany, zamglony wygląd i dopełniające go okrągłe tarcze dają Ci kreatywną przewagę w maksymalnym wykorzystaniu naturalnego źródła światła — słońca.
4. Silne sztuczne światło.
Mniejszy otwór przysłony wymusza użycie dodatkowych świateł. Pomaga to skompensować słabe światło, kontrolować cienie, a także zmniejszyć kontrast w całej scenie. Do wypełnienia cieni można użyć lampy błyskowej w aparacie. Możesz regulować intensywność błysku za pomocą ustawień kompensacji błysku, aby upewnić się, że światło lampy błyskowej nie zrujnuje obrazu.
5. Fotografuj w magicznym świetle.
Zawsze zalecane jest fotografowanie w miękkim, kanciastym świetle wschodu lub zachodu słońca, a nie w ostrym, jasnym świetle popołudniowego słońca. Również fotografowanie podczas głównej części dnia może stwarzać ograniczenia dla kompozycji i perspektywy, ponieważ słońce znajduje się wysoko na niebie.
Magiczne światło podczas wschodu/zachodu słońca to jeden z najlepszych momentów do fotografowania pod słońce.
6. Używaj filtra GND.
Użyj filtra GND (Graduated Neutral Density), który pozwala stonować jaśniejsze obszary kompozycji i pomaga zrównoważyć ogólne światło w scenie. Filtry GND przydają się również do kontrolowania zakresu dynamiki sceny.
7. Używaj światłomierza.
Stare przysłowie lepiej zapobiegać niż leczyć pasuje do tego scenariusza. Nie można skompensować lub skorygować złego światła podczas postprocessingu. Dlatego mierz i koryguj światło podczas sesji zdjęciowej za pomocą zewnętrznych światłomierzy.
8. Użyj pomiaru punktowego.
Jeśli nie masz światłomierza, spróbuj pomiaru punktowego. Ten tryb pomiaru pozwala aparatowi na ekspozycję dla obiektu, a nie dla ogólnego światła w scenie.
Przeczytaj też:Czym jest fotografia wielkoformatowa?
9. Używaj odbłyśnika.
Użyj odbłyśnika, aby uniknąć niedoświetlenia głównego obiektu i odbić trochę światła na twarzy obiektu, aby kontrolować cienie. Podczas gdy profesjonalni fotografowie używają srebrnych i złotych reflektorów do sesji portretowych, zwykły arkusz akrylowy może również służyć jako dobry reflektor.
10. Postprocessing.
Wreszcie, ale nie najmniej ważne, nie krępuj się bawić się obrazem podczas postprodukcji, aby dostroić pożądany efekt. Z nowymi edytorami zdjęć możliwości są niezliczone. Jeśli robisz zdjęcia w formacie RAW, masz dużo miejsca na odzyskanie zakresu dynamicznego, tj. cieni i świateł. Format plików RAW mogą pozwolić Ci na odzyskanie DR od -2 EV do +2 EV z ekspozycji. Można to łatwo przekształcić w HDR. Można też selektywnie odzyskać szczegóły cieni.