Zrozumienie temperatury barwowej jest jedną z kluczowych zasad fotografii, którą musisz poznać, zanim zaczniesz je łamać. W skrócie, każde źródło światła ma swój własny indywidualny kolor, czyli temperaturę barwową, która waha się od czerwonego do niebieskiego.
Świecę, zachody słońca i żarówki emitują światło zbliżone do czerwonego stąd ciepły wygląd, jaki nadają obrazom, podczas gdy czyste, niebieskie niebo emituje chłodne światło niebieskie. Jest to dość oczywiste, gdy się to przeczyta.
Spis Treści
Czym jest temperatura barwowa?
Temperatura barwowa to sposób na opisanie wyglądu światła dostarczanego przez żarówkę. Jest ona mierzona w stopniach Kelvina (K) w skali od 1000 do 10000. Temperatura barwowa żarówki pozwala nam określić wygląd i odczucie wytwarzanego światła.
Tabela temperatur barwowych i źródeł światła:
Stopni k — źródła światła:
- 1500 światło świecy.
- 2500 40-watowa żarówka.
- 3200 wschód/zachód słońca.
- 5500 bezpośrednie słońce.
- 5500-6000 lampa błyskowa/stroboskop.
- 6500 jasne zachmurzenie.
- 7500 błękitne niebo.
Dlaczego temperatura barwowa jest ważna w fotografii?
Temperatura światła wpływa na wszystkie kolory w scenie. Temperaturę barwową można regulować w aparacie lub podczas obróbki końcowej. Celem jest użycie temperatury barwowej, która wydaje się neutralna, bez niebieskiego lub pomarańczowego odcienia na zdjęciach.
Jaka temperatura barwowa jest najlepsza dla fotografii?
3500K-4100K jest neutralnym białym światłem i jest dobra do fotografii. 4800K-5000K jest zalecane do makijażu i fotografii, ponieważ nie jest ani zbyt ciepłe, ani zbyt chłodne.
Przeczytaj też:Jak zrobić zdjęcie jak z lat 90?
Temperatura barwowa różnych źródeł światła.
Z fotograficznego punktu widzenia, sytuacja staje się trudna, gdy fotografowana scena ma wiele źródeł światła o różnych temperaturach barwowych. Taka sytuacja znana jest jako oświetlenie mieszane.
Nie tylko różne źródła światła mogą dawać różne temperatury barwowe. Różne warunki oświetleniowe również mogą mieć różną temperaturę barwową.
Jaka temperatura barwowa jest najlepsza dla oczu?
Najlepiej jest używać cieplejszej żółtawej temperatury barwowej w ciemnych pomieszczeniach i zimniejszej niebieskiej temperatury barwowej w jasnych pomieszczeniach.
Jaka temperatura barwowa jest najlepsza dla wideo?
Dwie popularne standardowe temperatury barwowe dla oświetlenia filmowego i wideo to Wolfram przy 3200K i Światło dzienne przy 5600K. Znajomość tych dwóch liczb pomoże Ci upewnić się, że obraz jest zbilansowany dla Twojego źródła światła, z możliwością dokonania dokładniejszej korekty w postprodukcji.
Balans bieli na zdjęciach.
Istnieją trzy podstawowe podejścia, które można przyjąć do balansu bieli:
1. Można pozostawić aparat na Auto WB i niech aparatu ocenia scenę, a następnie spróbować dowiedzieć się, jaki jest najlepszy balans bieli.
2. Można obserwować / oszacować rzut kolorów i wybrać wstępnie ustawiony WB na podstawie warunki oświetleniowe słoneczne, pochmurne, cień, fluorescencyjne, itp.
3. Można ustawić WB poprzez ręczne ustawienie temperatury Kelvina do neutralnego biały lub szary punkt w scenie, lub na dedykowanej szarej karcie. Metoda manualna wymaga albo dodania szarej karty do sceny w ujęciu testowym, albo kalibracji do neutralnego obszaru kadru, a następnie wykonania kolejnego zdjęcia z ustawionym balansem bieli. Wiele aparatów posiada specjalne procedury pomiaru ręcznego ustawienia balansu bieli.
Niezależnie od tego, którą metodę wybierzesz, balans bieli jest czymś, co może być również korygowane w postprocesie przez wiele systemów oprogramowania do edycji zdjęć. Jeśli fotografujesz w formacie RAW, będziesz miał większą kontrolę nad korektami balansu bieli w postprocesie. W przypadku zdjęć JPEG możesz nadal być w stanie dostosować balans bieli po wykonaniu zdjęcia, w zależności od rodzaju oprogramowania, którego używasz, ale poziom dostosowania będzie mniej efektywny niż to, co można osiągnąć z surowymi obrazami.
Zmiana balansu bieli w aparacie a oprogramowanie do postprocessingu.
Jedną z największych zalet fotografii cyfrowej jest to, że nie musimy już używać białych kart i filtrów usuwających przebarwienia, aby uzyskać wierne kolory. Jeśli wykonujesz zdjęcia w formacie RAW, możesz później łatwo dostosować balans bieli w oprogramowaniu do postprocessingu dzieje się tak dlatego, że oryginalny obraz RAW nie zawiera żadnych kolorów — są one dodawane podczas procesu konwersji RAW.
Oryginalny obraz pozostaje nietknięty i nieprzetworzony przez aparat. Oznacza to, że dopóki fotografujesz w RAW, możesz po prostu zignorować ustawienia balansu bieli.
Ale co jeśli nie używasz formatu RAW i zamiast tego robisz zdjęcia JPEG?
Wtedy trzeba będzie dowiedzieć się, jak dostosować balans bieli w aparacie, ponieważ dostosowanie balansu bieli później może być dość szkodliwe dla obrazu, a może nigdy nie być w stanie uzyskać kolory w prawo.
Ponownie, w większości okoliczności, aparat zrobi dobrą robotę z odgadnięciem prawidłowej temperatury barwowej, ale będą przypadki, w których aparat będzie oszukiwany przez warunki oświetleniowe i dać ci złe kolory. Wtedy trzeba będzie zmienić ją ręcznie w aparacie.
Przeczytaj też:Jaka jest różnica między lustrzanką a bezlusterkowcem?
Jak zmienić balans bieli w aparacie?
Balans bieli może być zmieniony bardzo łatwo w większości aparatów. W większości aparatów lustrzanek i bezlusterkowych powinien być przycisk, który pozwala na szybką zmianę pomiędzy różnymi presetami balansu bieli. W lustrzankach Nikona, na przykład, często znajdziesz przycisk „WB” – przytrzymanie tego przycisku i poruszanie tylnym pokrętłem pozwoli Ci przełączać się pomiędzy różnymi ustawieniami balansu bieli.
Jeśli nie masz przycisku balansu bieli, lub wolisz wybrać balans bieli poprzez menu aparatu, często możesz znaleźć to ustawienie w ogólnym menu Fotografowanie. Na przykład, jeśli masz podstawową lustrzankę cyfrową Nikon, po prostu przejdź do Menu fotografowania i przewiń w dół, aż dojdziesz do Balans bieli. Po tym zostanie przedstawiony szereg różnych ustawień.
Presety balansu bieli w aparacie.
Większość obecnych aparatów cyfrowych, ma ustawiony balans bieli, który jest ustawiony na pewną liczbę Kelwinów przez producenta. Te presety także różnią się w zależności od producenta i modelu aparatu. Poniżej znajduje się lista typowych ustawień dla większości lustrzanek cyfrowych i aparatów bezlusterkowych firmy Nikon:
- Auto (A) – Domyślne ustawienie WB. Aparat automatycznie zgaduje WB w zależności od oświetlenia otoczenia i użycia lampy błyskowej. Niektóre aparaty mają więcej niż jedno automatyczne ustawienie dla różnych środowisk / sytuacji oświetleniowych.
- Żarówka — Używaj go wyłącznie pod żarówkami, w przeciwnym razie obraz będzie wyglądał bardzo niebiesko.
- Fluorescencja — Użyj, jeśli zdjęcia wyglądają zbyt zielono lub gdy są oświetlone światłem fluorescencyjnym. Ponieważ istnieje wiele różnych typów żarówek fluorescencyjnych, w niektórych aparatach można wybrać kilka różnych opcji dla tego ustawienia.
- Bezpośrednie światło słoneczne (Sun) – używane podczas fotografowania w plenerze, gdy na obiekt świeci słońce.
- Lampa błyskowa (Lightning Bolt) – używane w przypadku korzystania z lampy błyskowej w aparacie.
- Pochmurno (Cloud) – używane w pochmurne dni lub w cieniu. Daje cieplejsze obrazy niż światło słoneczne.
- Cień (Shady) – cieplejsze niż pochmurne, dodające do zdjęcia pomarańczowe kolory. Dobre dla zachodów słońca i cieni.
- Wybierz temperaturę barwową (K) – pozwala na ręczną zmianę wartości Kelvina zazwyczaj od 2500 do 10000.
- Preset (PRE) – Służy do dopasowania kolorów za pomocą karty balansu bieli.
- Ponownie, powyższa lista może być inna dla Twojego aparatu i podaję te informacje tylko jako punkt odniesienia.
Balans bieli Temperatura koloru i Preset Ręczny.
Proces wymaga trzymania karty balansu bieli przed obiektywem aparatu w celu odczytania przez aparat prawidłowej temperatury barwowej światła, które odbija się od karty. Niektóre kamery mogą wymagać obrazu białej karty balansu, aby ją doczytać.