Niezależnie od tego, czy jesteś zupełnie nowy w świecie fotografii wielkoformatowej, czy też dopiero zaczynasz się w nią zagłębiać, ten poradnik obejmuje wszystko, czego potrzebujesz, aby się do niej przygotować.
Podobnie jak w przypadku innych formatów fotografii, istnieje niezliczona ilość akcesoriów i dodatków, które można nabyć, ale tutaj skupimy się tylko na podstawowych elementach, które będą potrzebne, aby wyjść i robić zdjęcia.
Spis Treści
Czym jest fotografia wielkoformatowa?
Termin duży format oznacza po prostu duży rozmiar filmu. Aparaty wielkoformatowe wykorzystują błony o rozmiarze 4 × 5 lub większym, przy czym najczęściej spotykane rozmiary błon to 4 × 5 i 8 × 10. Ponieważ w fotografii im większy rozmiar filmu, tym lepsza jakość.
Co jest potrzebne do fotografii wielkoformatowej?
Zazwyczaj, aby dobrze wykorzystać aparat wielkoformatowy, potrzebne są trzy różne obiektywy: szerokokątny, średni kątowy i dłuższy.
Aparaty wielkoformatowe:
Istnieją dwa różne rodzaje aparatów wielkoformatowych: aparaty jednoszynowe i aparaty polowe. Kamery jednoszynowe mogą być tym, na czym się uczyłeś, jeśli miałeś szczęście robić zdjęcia wielkoformatowe w szkole średniej lub na studiach fotograficznych. Są one duże i dokładnie takie, jak brzmi ich nazwa — siedzące na szynie, która utrzymuje aparat.
Tego rodzaju aparatów wielkoformatowych używa się zazwyczaj podczas fotografowania w studio, ponieważ aby działały, muszą być ustawione na statywie. Jest on również dość ciężki i niewygodny, więc na pewno nie jest to najłatwiejszy aparat do zabrania, jeśli wybierasz się na wycieczkę.
Elementy aparatów wielkoformatowych:
Mieszek.
Elastyczny, skórzany mieszek reguluje odległość między obiektywem a filmem, działając jak pierścień ustawiania ostrości w aparacie. Ostrość jest regulowana w zakresie bliskim i dalekim poprzez przesuwanie pozycji miecha. Z tego powodu, trzeba będzie zwiększyć ilość ekspozycji, aby skompensować mieszek.
Pochylanie, podnoszenie, kołysanie i przesuwanie.
Regulują one płaszczyznę filmu. W tradycyjnych aparatach małoobrazkowych płaszczyzna filmu jest zawsze równoległa do filmu, ale w aparatach wielkoformatowych płaszczyzna filmu może być regulowana nawet pod kątem 90 stopni. Pozwala to na uzyskanie ekstremalnej głębi ostrości w danej scenie.
Przeczytaj też:Dlaczego karta SD ulega uszkodzeniu?
Obiektyw.
Obiektywy do aparatów wielkoformatowych mają mniejsze dostępne otwory przysłony, takie jak f/64, f/45/ i f/90. Są one najczęściej wykorzystywane w fotografii krajobrazowej, gdy chcemy uzyskać maksymalną głębię ostrości w całej scenie.
Szkło podstawowe.
Znajdujące się z tyłu aparatu szkło podstawowe jest wizjerem aparatu.
Uchwyt filmu.
W jednym uchwycie mieszczą się dwa kawałki filmu, czyli dwie ekspozycje. Przód i tył!
Typowa sesja zdjęciowa.
To, gdzie będę fotografował, jakie efekty chcę uzyskać na filmie i jakie będzie światło, to wszystko jest brane pod uwagę.
Ładowanie filmu.
Kiedy mam już wybrany film, nadszedł czas na załadowanie go do uchwytów. Na początku, jak w przypadku większości rzeczy w tym procesie, może się to wydawać obce. Ładowanie filmu odbywa się w ciemności, wszystko odbywa się na wyczucie.
Najpierw należy otworzyć uchwyt na film, wyciągając nieco ciemny slajd, aby zwolnić klapkę na dole uchwytu; odsłania to prowadnice filmu. Każdy uchwyt na film mieści dwa arkusze filmu.
Film ma małe nacięcia w jednym rogu, tak jak wszystkie filmy wielkoformatowe, a każdy film ma swój unikalny kod nacięcia. Oznacza to, że szybko i łatwo można stwierdzić, w którą stronę film wchodzi do uchwytów. Nacięcie na filmie odnajduję palcami. Delikatnie przesuwam wzdłuż krawędzi/narożnika arkusza filmu, aż wyczuję nacięcia.
Ustawiam nacięcia tak, aby znajdowały się w lewym dolnym rogu. Uważam, że jest to najprostszy sposób, aby zawsze wiedzieć, że emulsja jest skierowana we właściwą stronę w uchwycie. Następnie wkładamy film w ten sposób do uchwytu. Przed prowadnicami podtrzymującymi film znajduje się mała szczelina, przez którą można wsunąć film. Kiedy już raz to zrobisz, będziesz wiedział jakie to proste.
Przeczytaj też:Formaty zdjęć w fotografii
Bądź przygotowany.
Kiedy film jest już gotowy do użycia, używam taśmy maskującej, aby oznaczyć każdy uchwyt z rodzajem filmu, który mam w środku. W ten sposób nigdy nie będzie żadnych nieporozumień co do rodzaju filmu, który masz w środku.
Uwierz mi, nie chcesz mieć dwóch sztuk filmu w trakcie fotografowania i nie mieć pojęcia czy jest to film ISO 125, czy ISO 400. Podczas fotografowania zawsze zabieram ze sobą długopis, aby móc napisać na etykiecie, czy film wymaga popchnięcia/pociągnięcia. Pozwoli to uniknąć wszelkich pomyłek podczas robienia zdjęć lub po ich wywołaniu.
Używaj statywu.
Coś, co warto rozważyć: zaopatrz się w wystarczająco dobry statyw. Wyeliminuje to wiele ruchów podczas robienia zdjęć, ponieważ nie naciskasz migawki na aparat lub obiektyw. Kup go i używaj.
Poświęć swój czas.
Praca z filmem 4 × 5 jest czymś wyjątkowym, ale jest też powolna. W przeciwieństwie do standardowego filmu w rolkach 35 mm lub 120 film wielkoformatowy jest dostarczany w pojedynczych arkuszach. Aby naświetlić je w aparacie, film musi być najpierw umieszczony w uchwycie.
Uchwyty do filmów, znane również jako podwójne ciemne slajdy, to światłoszczelne pudełka, które mieszczą po jednym arkuszu filmu z każdej strony. Są one całkowicie światłoszczelne, ponieważ nienaświetlony film jest całkowicie światłoczuły, ale mają wyjmowane ciemne szkiełko, które można wyjąć, gdy jest się gotowym do zrobienia zdjęcia.