Nie wiesz, jakie kombinacje kolorów zastosować w swoich zdjęciach? Prawidłowe użycie kolorów w fotografii pomaga przyciągnąć uwagę do obiektu, a tym samym tworzy potężny efekt wizualny, który jest przyjemny dla oka. Wskazówki w tym artykule pomogą Ci zrozumieć, jak używać kolorów w fotografii i robić jeszcze lepsze zdjęcia!
Spis Treści
Co to jest schemat kolorów w fotografii?
Określany również jako paleta termin paleta kolorów opisuje cały zakres kolorów, które mogą być renderowane przez urządzenie cyfrowe, takie jak aparat LCD lub monitor komputerowy, lub zakres kolorów zawartych w określonym obrazie.
Jakie są najlepsze 2 kombinacje kolorów?
Oto niektóre z ulubionych kombinacji dwóch kolorów:
- Żółty i niebieski: Zabawny i autorytatywny.
- Czarny i Pomarańczowy: Żywy i mocny.
- Bordo i brzoskwinia: Elegancki i Spokojny.
- Głęboki fiolet i niebieski: Spokojny i niezawodny.
Jakie kolory są najlepsze dla fotografii?
W fotografii dominującymi kolorami są kolory ciepłe, np. czerwony, żółty i pomarańczowy. Te kolory są uważane za dominujące, ponieważ docierają do naszych oczu przed kolorami chłodniejszymi. Chłodniejsze kolory to kolory cofające się, np. niebieski, zielony i fioletowy.
Teoria kolorów i koło:
Jeśli utknąłeś na temat tego, od jakich kolorów zacząć, skorzystaj z koła kolorów! Praca z teorią kolorów w fotografii tworzy obrazy z harmonijnymi i zrównoważonymi kolorami.
Nie zawsze trzymam się koła barw z pełnym oddaniem, jednak moje ulubione kolorowe fotografie mają tendencję do podążania za tymi zasadami.
Systemy organizacji kolorów istnieją od setek lat, ale koła barw Newtona i Goethego są dwoma najbardziej znanymi.
Co to jest harmonia kolorów komplementarnych?
Spójrz na koło kolorów i wybierz losowy kolor. Teraz spójrz na dokładnie przeciwległą stronę koła i zobacz, który kolor tam leży. Para kolorów, którą właśnie odkryłeś nazywana jest harmonią komplementarną.
Klasyczne i najbardziej rozpoznawalne pary komplementarne to czerwony i zielony, niebieski i pomarańczowy oraz żółty i fioletowy.
Te kombinacje kolorów są szeroko stosowane we wszystkich rodzajach komunikacji wizualnej w dzisiejszych czasach, więc są one w zasadzie bezpiecznym wyborem, gdy szukasz dramatycznego wpływu.
Kolory komplementarne mają dość intensywny związek i mają tendencję do dosłownego wzmacniania się nawzajem, co tworzy silny kontrast kolorystyczny.
Posiadanie tego potężnego kontrastu w fotografii może być naprawdę korzystne dla Twojego obrazu, ale musisz być ostrożny przy stosowaniu tej techniki.
Dzieje się tak dlatego, że tak intensywne kombinacje kolorów mogą przyciągnąć całą uwagę widza, a tym samym całkowicie obezwładnić Twoją fotografię.
Przeczytaj też:Efekty Bokeh w aparacie
Jak złagodzić efekt kolorów komplementarnych?
Jeśli chcesz uniknąć przekroczenia szczytu z tą klasyczną harmonią kolorów, zdecydowanie masz kilka opcji ucieczki, które należy wziąć pod uwagę.
Pierwszą z nich jest zmiękczenie jednego z kolorów lub obu. Można to osiągnąć poprzez stworzenie nowego odcienia z koloru bazowego — lub innymi słowy, po prostu dodając biały.
Jeśli pójdziesz na dodanie szarego do koloru bazowego zamiast białego, co otrzymasz jest to, nowy ton. Możesz również dodać czerń, co spowoduje, że uzyskasz nowy odcień.
Zabawa ze świeżo stworzonymi odcieniami, tonami i tonacjami może uspokoić szalony kontrast kolorów i może również zapewnić, że kolory nie będą całkowicie kradły światła reflektorów.
Drugi sposób, aby skorzystać z kolorów uzupełniających, w bardziej umiarkowany sposób jest użycie jednego z kolorów jako akcent i niech inny jeden dominować. Jest to bardzo kreatywna decyzja, która może przyciągnąć uwagę widza w subtelny, ale porywający sposób.
Trzecia opcja, która stoi przed Tobą, to wybór niewielkiej odmiany tego modelu kolorystycznego: jest to tak zwany schemat kolorystyczny.
Logika za nim jest w zasadzie taka sama, ale ten rodzaj harmonii naturalnie pojawia się jako bardziej zrównoważony niż bezpośredni komplementarny.
Zapamiętaj przeciwieństwo koloru, który wybrałeś, kiedy po raz pierwszy wyjaśniałem podstawy kolorów komplementarnych? Teraz, zamiast wybierać bezpośrednie przeciwieństwo, spójrz na kolory, które stoją bezpośrednio na lewo i prawo od niego.
Teraz weź te dwa kolory i użyj ich jako towarzyszy do głównego koloru.
Klasycznym przykładem takiej harmonii byłoby niebieski w połączeniu z żółtawo-pomarańczowy i czerwony.
Monochromatyczne kolory.
Monochromatyczny schemat kolorów używa jeden z dwunastu kolorów na kole kolorów z różnymi odcieniami, odcieniami i tonami. Tworzysz odcień przez dodanie bieli do koloru bazowego, odcień przez dodanie czerni, a ton przez dodanie szarości. Fotografowie mogą wykorzystać te schematy, aby stworzyć harmonię w całej kompozycji.
Przeczytaj też:Wyzwania związane z fotografowaniem księżyca.
Analogiczne kolory.
Analogiczne schematy kolorów zawierają trzy kolory, które znajdują się obok siebie na kole kolorów. Podczas korzystania z analogicznych kolorów, fotografowie zazwyczaj wybierają jeden dominujący kolor, a następnie używają innych w roli wspierającej.
Projektanci używają czegoś, co nazywają regułą 60-30-10 – co oznacza, że główny kolor zazwyczaj podstawowy lub drugorzędny zajmuje 60% przestrzeni, podczas gdy kolor wspierający drugorzędny lub trzeciorzędny zajmuje 30%, a ostatni kolor zajmuje tylko 10%.
Kolory triadyczne.
Schemat składa się jakaś trzy kolory, które są równo rozmieszczeni wokoło kolorowego koła. Jak komplementarne kolory, te schematy są żywe i pełne kontrastu. W większości sytuacji będą to trzy podstawowe lub drugorzędne kolory.
Projektanci ogólnie zalecają trzymanie się trzech podstawowych lub trzech drugorzędnych kolorów, aby uzyskać czysty wygląd. Jeśli użyjesz zbyt wielu kolorów trzeciorzędnych, ryzykujesz, że zdjęcie będzie wyglądało na mętne.
Kolor to plac zabaw dla fotografów. Eksperymentuj z różnymi schematami i zobacz, co działa dla Ciebie najlepiej.
Jak znaleźć pary kolorów komplementarnych?
Istnieją trzy tradycyjne pary kolorów komplementarnych:
- Czerwony i zielony;
- Żółty i fioletowy;
- Pomarańczowy i niebieski.
Ale sposób, w jaki można znaleźć te pary zależy od tego, które kolory liczymy jako kolory podstawowe.
To znaczy, kolory, które nie można utworzyć poprzez dowolną kombinację innych kolorów. Wszystkie inne kolory wywodzą się z tej ograniczonej liczby odcieni.
Najbardziej powszechny model kolorów przyjmuje czerwony, żółty i niebieski jako kolory podstawowe model kolorów RYB. Jest to historyczny zestaw kolorów wykorzystywany w subtraktywnym mieszaniu kolorów.
Malarze przez wieki uważali czerwony, żółty i niebieski za kolory podstawowe. Ale nadal używali więcej niż trzech kolorów podstawowych RYB w swoich paletach. A w pewnym momencie uznali, że czerwony, żółty, niebieski i zielony to cztery kolory podstawowe.
W modelu addytywnym RGB model z Twojego monitora i telefonu kolory podstawowe to: czerwony, zielony i niebieski.
Jednak drukarze i projektanci, którzy korzystają z nowoczesnych subtrakturalnych metod kolorystycznych, używają magenty, żółtego i cyjanu. Jest to model kolorów CMY.
Tutaj kolorami dopełniającymi są: zielony i magenta, czerwony i cyjan oraz niebieski i żółty.
Inne modele kolorów tworzą różne pary komplementarne.
My będziemy używać najczęściej spotykanych par z modeli RYB i CMY:
- czerwony i zielony;
- żółty i fioletowy;
- pomarańczowy i niebieski;
- zielony i magenta;
- czerwony i cyjan;
- niebieski i żółty.
Przeczytaj też:Jaka jest budowa aparatu fotograficznego?
Różnica w nasyceniu.
Najbardziej żywe odcienie kolorów komplementarnych zapewniają najbardziej uderzający kontrast. Ale to nie zawsze jest to, co chcesz.
Czasami nie będziesz chciał tak wysokiego kontrastu. Możesz nadal chcieć mieć wizualnie energiczne zdjęcie. Ale nic zbyt żywego.
Możesz zdecydować się na bardziej zrównoważony, naturalny wygląd. Stonuj jeden lub oba kolory, aby uzyskać mniej przytłaczający, ale nadal ujmujący efekt. Często jeden z dwóch uzupełniających się kolorów jest czystszy i bardziej nasycony niż drugi.
Pomaga to zachować atrakcyjność wysokiego kontrastu kolorów. Jednocześnie sprawia, że zdjęcie wygląda naturalnie i nieprzetworzone.
Porady dotyczące postprodukcji.
Na wyciągnięcie ręki masz mnóstwo narzędzi do postprodukcji, które pozwolą Ci wydobyć to, co najlepsze z Twoich kolorowych fotografii. Wypróbuj suwaki HSL w Lightroomie lub Adobe Camera Raw, ale pamiętaj o tym, że najważniejsza jest historia zdjęcia.
Tylko dlatego, że możesz dokonać radykalnych zmian kolorystycznych, nie oznacza, że powinieneś to zrobić!
Jeśli chcę nadać kolorowym zdjęciom nieco więcej wyrazu, używam narzędzia dehaze i clarity, a następnie dostosowuję poszczególne kolory za pomocą suwaków saturation, hue i luminance. Pozwala mi to zachować pełną kontrolę nad każdym kolorem.
Jeśli światło nie jest odpowiednie lub chcę stworzyć inny nastrój na zdjęciu, mogę dostosować suwaki temperatury i wibracji a jeśli nie zwracasz uwagi na ustawienia, czasami muszę skorygować balans bieli.
Przy dużych błękitach nieba często zmniejszam luminancję o ułamek, by nadać niebu nieco więcej głębi koloru. Jeśli zielone liście i trawa są zbyt jasne, zmniejszam nasycenie żółci nie zieleni.
Zachowaj szczególną ostrożność podczas dostosowywania kolorów w portretach, aby odcienie skóry pozostały wierne.