Początkujący fotografowie są często onieśmieleni pojęciem trójkąta ekspozycji i myślą, że ominęła ich lekcja geometrii. Jednak 3 składniki tego trójkąta czy przysłona, ISO i czas otwarcia migawki — są kluczowe przy poznawaniu techniki i kompozycji obrazu. Przysłona to po prostu wielkość otworu w obiektywie, a poznanie jej działania pomoże ci stworzyć głębię i światło potrzebne do uzyskania pięknych zdjęć.
Spis Treści
Co to jest przysłona w fotografii?
Przysłona to otwór w diafragmie obiektywu, przez który przechodzi światło. Jest ona wyrażana w stopniach f i jest zazwyczaj zapisywana w postaci liczb takich jak 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11 i 16.
Przysłona może być zdefiniowana jako otwór w obiektywie, przez który przechodzi światło, aby dostać się do aparatu. Pojęcie to jest łatwe do zrozumienia, jeśli pomyślimy o tym, jak działają nasze oczy. Gdy przechodzimy między jasnym a ciemnym otoczeniem, tęczówka w naszym oku rozszerza się lub kurczy, kontrolując wielkość źrenicy.
Do czego służy zmiana przysłony?
Zmiana otworu przysłony zmienia ilość światła, które przechodzi przez matrycę aparatu. Im szerszy otwór przysłony, tym więcej światła dociera do matrycy, a tym samym obraz jest jaśniejszy. Zmiana przysłony zmienia również głębię ostrości — tzn. jak bardzo rozmyte jest tło i jak duża część obiektu jest ostra.
Czy lepiej jest mieć wyższą, czy niższą przysłonę?
To naprawdę zależy od warunków i od tego, czego oczekujesz od swojego zdjęcia. Jeśli fotografujesz przy słabym oświetleniu, prawdopodobnie będziesz chciał zastosować szerszy otwór przysłony, czyli niższą liczbę f. Jeśli fotografujesz krajobraz i chcesz, aby wszystko było ostre, najlepszy będzie węższy otwór przysłony wyższa liczba przysłony.
Jaka jest najlepsza przysłona do fotografii portretowej?
Podczas fotografowania portretów zazwyczaj chcemy uzyskać ładny podział pomiędzy obiektem a tłem. Innymi słowy, chcesz, aby obiekt był wyraźny, a tło rozmyte. Aby uzyskać taki efekt, potrzebny jest szeroki otwór przysłony na przykład gdzieś pomiędzy f/1,8 a f/5,6.
Jak mierzy się i zmienia przysłonę?
W fotografii wielkość przysłony jest mierzona przy użyciu czegoś, co nazywa się skalą f-stop. Na aparacie cyfrowym zobaczysz 'f/’, a po nim liczbę. Liczba f oznacza, jak szeroki lub wąski jest otwór przysłony. Wielkość otworu przysłony wpływa na ekspozycję i głębię ostrości końcowego obrazu.
Przeczytaj też:Jak zrobić czarne tło bez żadnego tła w ogóle za pomocą aparatu!
Przysłona i f-stopnie.
Przysłona jest mierzona w stopniach przysłony, zwanych też liczbami f. Na przykład: f/2,8, f/4, f/5,6, f/8, f/22 itd. Każdy pełny stopień odpowiada zmniejszeniu o połowę rozmiaru przysłony. Zatem przejście z f/2,8 na f/4 oznacza zmniejszenie przysłony o połowę. Z kolei przejście z f/4 na f/5,6 oznacza ponowne zmniejszenie przysłony o połowę.
Oczywiście, aby podwoić wielkość przysłony, wystarczy postąpić w odwrotnym kierunku: z f/5,6 na f/4 i z f/4 na f/2,8. Zatem f/2,8 to znacznie większy otwór przysłony niż f/22. A f/11 to znacznie mniejszy otwór przysłony niż f/4.
Czy to ma sens? Na początku może to być mylące, zwłaszcza że duże otwory przysłony odpowiadają mniejszym wartościom przysłony i na odwrót. Ale trzymaj się tego, a stanie się to drugą naturą.
Jak ustawić przysłonę w aparacie?
Przysłona kontroluje zarówno głębię ostrości jak i ekspozycję poszerzenie przysłony w celu rozmycia tła spowoduje również rozjaśnienie zdjęcia. Zaawansowani fotografowie używają czasu otwarcia migawki i ISO, aby zrównoważyć ekspozycję, ale istnieje sposób, aby kontrolować przysłonę i nadal prawidłowo naświetlać zdjęcie, nawet jeśli nie masz pojęcia, co to jest ISO i czas otwarcia migawki.
Tryb priorytetu przysłony jest półautomatycznym ustawieniem aparatu, które pozwala użytkownikom kontrolować przysłonę, podczas gdy reszta ustawień ekspozycji jest dobierana automatycznie. W większości aparatów, tryb priorytetu przysłony jest dostępny przez A na pokrętle trybu pracy — użytkownicy aparatów canon i pentax znajdą go pod AV.
W trybie priorytetu przysłony można ustawić tylko przysłonę, aby kontrolować głębię ostrości, podczas gdy aparat wybiera pozostałe ustawienia ekspozycji. Używając niskiej liczby, takiej jak f/2.8, można rozmyć tło. Można też użyć szerokiego otworu przysłony, np. f/11, aby zachować ostrość większej części obrazu.
W większości aparatów w trybie priorytetu przysłony można regulować przysłonę, przesuwając tylne pokrętło znajdujące się w prawym górnym rogu aparatu — w razie wątpliwości należy sprawdzić instrukcję obsługi aparatu, ponieważ wszystkie aparaty różnią się nieco od siebie, niektóre mają na przykład pokrętło z przodu i z tyłu.
Przeczytaj też:Jak robić zdjęcia w ciemnych pomieszczeniach bez lampy?
Skoro aparat sam wybiera pozostałe ustawienia, to jak skorygować ekspozycję, jeśli światło jest zbyt jasne lub zbyt ciemne?
Kompensacja ekspozycji jest prostym sposobem, aby to zrobić. Sposób regulacji jest różny w każdym aparacie, ale często reguluje się ją za pomocą przycisku ze znakiem +/-. Użycie tego samego pokrętła podczas naciskania przycisku pozwala na regulację tego ustawienia, przy czym liczby dodatnie rozjaśniają zdjęcie, a liczby ujemne przyciemniają obraz.
Jak przysłona wpływa na efekt bokeh?
Innym kreatywnym efektem fotograficznym dużego otworu przysłony jest bokeh. Bokeh to po prostu nieostre, rozmyte tło obrazu. Jest on najbardziej efektywny, gdy masz bardzo płytką głębię ostrości i bogate tło.
Jak przysłona wpływa na twoje zdjęcia?
Na tym etapie artykułu powinieneś już wiedzieć, co to jest przysłona: otwór w obiektywie, który zwiększa się i zmniejsza w zależności od ustawień aparatu tzn. wartości f-stopni.
Ale co tak naprawdę robi przysłona? Jak wpływa na twoje zdjęcia? W kolejnych dwóch częściach omówię podstawowe efekty działania przysłony:
- Ekspozycja.
- Głębia ostrości.
Jak przysłona i ekspozycja są powiązane?
Jak już wspomnieliśmy we wstępie, przysłona wpływa na ekspozycję i odgrywa fundamentalną rolę w określaniu, wraz z ISO i czasem otwarcia migawki, optymalnej ekspozycji na zdjęciu.
Przy stałej wartości ISO i czasie otwarcia migawki, im szerszy otwór przysłony lub niższa wartość f, tym jaśniejsze będzie zdjęcie, a im węższy otwór przysłony wyższa wartość f, tym ciemniejsze będzie zdjęcie. Duże otwory przysłony nazywane są również szybkimi przysłonami, ponieważ pozwalają na skrócenie czasu naświetlania, a małe otwory przysłony nazywane są wolnymi przysłonami, ponieważ pozwalają na wydłużenie czasu otwarcia migawki.
Jak przysłona i ekspozycja są powiązane w fotografii?
To jest najważniejszy aspekt przysłony w fotografii. W zależności od tego, co chcesz uchwycić, są pewne sytuacje, w których nie powinieneś zmieniać ISO i czasu otwarcia migawki; przysłona będzie kluczem do właściwej ekspozycji.
Jak przysłona i głębia ostrości są powiązane?
Jeśli chcemy zastosować bardzo płytką głębię ostrości, musimy otworzyć przysłonę i użyć niskiej liczby, na przykład f/2.8.
W przypadku portretów często widzimy piękne, rozmyte tła. Uzyskuje się je dzięki dużym otworom przysłony w celu uzyskania płytkiej głębi ostrości. Dlatego dobre obiektywy portretowe są często obiektywami typu prime nie mogą być zoomem z dużym otworem przysłony.
Jeśli kupisz standardowy aparat z obiektywem w zestawie, obiektywy te nie mają dużych otworów przysłony. Mają one standardowy zakres zoomu z mniejszymi otworami przysłony, aby obiektyw był mały, tani i nieobciążony zbytnio szkłem.
Z tymi obiektywami nie można uzyskać bardzo płytkiej głębi ostrości, po prostu dlatego, że nie można używać dużych otworów przysłony. W przypadku krajobrazów często ważne jest uzyskanie ostrości zarówno pierwszego planu, jak i tła, dlatego zazwyczaj korzystamy z mniejszych otworów przysłony, od około f/8 do f/14.
Przeczytaj też:Czym jest Tryb Manualny w aparacie?
Szybki tip na określenie głębi ostrości.
Oto niesamowity sposób na oszukanie zrozumienia głębi ostrości i przysłony. Jest to również świetny sposób na sprawdzenie dokładnie, jaka część zdjęcia będzie ostra, a jaka rozmyta, zanim je zrobisz.
- Do tej porady potrzebujesz aparatu bezlusterkowego z funkcją nastawienia ostrości (focus peaking). Większość aparatów bezlusterkowych posiada tę funkcję i jest to naprawdę przydatny sposób na zrozumienie przysłony oraz tego, co dokładnie będzie ostre przy danej liczbie 'f’.
- Znajdź opcję „focus peaking” w menu swojego aparatu bezlusterkowego i włącz ją.
- Przełącz obiektyw swojego aparatu na ręczne ustawianie ostrości. Być może będziesz musiał to zrobić w menu aparatu, w sekcji tryby ostrości.
- Skieruj aparat na obiekt z czymś w tle i zacznij obracać tubusem … obiektywu, aby ustawić ostrość. Powinieneś zobaczyć kolorową linię pojawiającą się wokół obiektu, aby pokazać, że jest on w ostrości jest to peaking i będzie różnić się kolorem w zależności od aparatu, ale zazwyczaj jest czerwony lub żółty.
- Utrzymując wszystko inne na stałym poziomie, zacznij zmieniać przysłonę obiektywu. Zobaczysz, jak linie szczytowe zaczną przeskakiwać na zdjęciu, pokazując, na co jeszcze została ustawiona ostrość.
Korzystam z tej wskazówki, gdy fotografuję grupy ludzi, którzy nie stoją w idealnie prostopadłej linii do mnie. Zmieniam przysłonę tak długo, aż linie ostrości wskażą, że wszystkie twarze ludzi są ostre, ale nadal pozostaje trochę tła, które jest rozmyte, aby uzyskać ten fajny efekt płytkiej głębi ostrości.
Jak zmienić przysłonę w aparacie?
Teraz gdy wiesz już więcej o tym, czym jest przysłona, czas przyjrzeć się, jak możesz ją zmienić w swoim aparacie. W niektórych aparatach jest to łatwiejsze niż w innych. Jeśli używasz smartfona, przysłona może być stała, na przykład iPhone ma stałą przysłonę f/1,8. Jednak używając lustrzanki cyfrowej lub aparatu bezlusterkowego będziesz mieć kontrolę nad przysłoną. Zapoznaj się z różnymi sposobami zarządzania liczbami f poprzez ustawienia aparatu.
Tryb automatyczny.
W trybie w pełni automatycznym nie masz żadnej kontroli nad trójkątem ekspozycji. Aparat wybierze za ciebie przysłonę, a także ISO i czas otwarcia migawki. Będzie on zarządzał ilością światła i zapewni zrównoważoną ekspozycję. Niektóre aparaty posiadają tryby automatyczne dla portretu, makrofotografii i fotografii krajobrazowej.
Przysłona zostanie ustawiona w zależności od trybu. W trybie portretowym używana jest szeroka przysłona. Natomiast w trybie krajobrazowym aparat prawdopodobnie wybierze przysłony takie jak f/11 lub f/16 wąski/mały otwór przysłony. Tryby te będą się różnić w zależności od marki aparatu nikon, canon, sony i innych.
Tryby TV i AV.
Nie jesteś zadowolony z ekspozycji aparatu w trybie automatycznym, ale nadal chcesz zachować elastyczność? Tryby TV i AV są dla ciebie! Tryby te dają ci swobodę skupienia się bardziej na otoczeniu, a jednocześnie pozwalają zachować kontrolę. Ale jak to jest możliwe?
Te dwa tryby nazywane są priorytetem przysłony AV i priorytetem migawki TV. Zasadniczo możesz kontrolować ustawienia priorytetu w zależności od wybranego trybu. A resztę pozostawiamy technice.
Priorytet przysłony tryb AV.
W trybie priorytetu przysłony można ustawić przysłonę na określoną liczbę f. W międzyczasie aparat automatycznie kompensuje to ustawieniem czasu otwarcia migawki i ISO. Tryb ten jest przydatny, jeśli priorytetem jak w nazwie trybu jest przysłona. Załóżmy, że chcesz osiągnąć pewien efekt. W tym celu należy korzystać z mniejszych otworów przysłony (np. f/16 lub f22).
Jeśli wybierzesz tryb priorytetu przysłony i ustalisz wartość f stopni, nie będziesz musiał się martwić o zmieniające się warunki oświetleniowe. Uzyskasz taką samą ekspozycję za każdym razem, gdy zwolnisz spust migawki. Nadal jesteś w trybie pół-auto. Pamiętaj, że jeśli fotografujesz przy tak małym otworze przysłony, kompensacja czasu otwarcia migawki może być bardzo radykalna. Twój aparat może nawet ustawić czas otwarcia migawki zbliżony do całej sekundy lub dłuższy.
Zależy to od ilości światła, jaką dysponujesz. Podsumowując, priorytet przysłony jest dobrym wyborem, gdy masz dużo światła. W ten sposób nie musisz się martwić o to, jak aparat zmieni dla ciebie czas otwarcia migawki. Priorytet przysłony jest zwykle używany, gdy jest dużo światła. Przykładem może być jasne, dzienne fotografowanie krajobrazów.
Priorytet migawki tryb TV.
Priorytet migawki działa tak samo jak tryb AV. Jednak, zamiast określać podstawową przysłonę, można ustalić czas otwarcia migawki. Teraz ISO i przysłona będą regulowane automatycznie. Dobrym przykładem zastosowania trybu tv są wydarzenia sportowe, w których występuje duży ruch.
Głównym celem podczas fotografowania takich wydarzeń jest zazwyczaj uchwycenie ruchu na zdjęciu. Teraz może to być bardzo trudne. Wystarczy pomyśleć o meczu piłki nożnej. Gracze nieustannie biegają, poruszają się bardzo szybko i cały czas zmieniają kierunek. W tym przypadku można wybrać odpowiedni czas otwarcia migawki, aby zamrozić ich akcję i pozwolić aparatowi zrobić resztę za ciebie.
Tryb manualny.
W trybie manualnym masz całkowitą kontrolę nad wszystkimi ustawieniami trójkąta ekspozycji, co pozwala na uzyskanie odpowiedniej ilości światła dla danego zdjęcia. W tym trybie masz kontrolę nad trzema elementami sterującymi trójkąta ekspozycji. Ustawienia te to ISO, czas otwarcia migawki i oczywiście przysłona. Te z kolei wpływają na wartość ekspozycji zdjęcia.
Zaletą tego rozwiązania jest to, że będziesz w stanie ustawić aparat tak, aby uzyskać dokładnie taki rodzaj ekspozycji, jaki chcesz. Wadą jest to, że zanim się do tego przyzwyczaisz, potrzeba trochę więcej czasu, aby dostosować wszystkie trzy ustawienia w celu uzyskania pożądanego poziomu jasności na zdjęciu. Nauczenie się korzystania z trybu manualnego nie jest takie trudne, a daje większą swobodę twórczą jako fotograf.
Najlepszy obiektyw dla najlepszej przysłony?
Teraz gdy już wiesz czym jest przysłona, czas porozmawiać o sprzęcie. Istnieje wiele różnych typów obiektywów do aparatów fotograficznych, a główny wybór to obiektyw zmiennoogniskowy i obiektyw typu prime. To rozróżnienie jest ważne ze względu na to, co one oznaczają dla twojej przysłony.
Obiektywy typu prime.
Obiektywy typu prime mają stałą ogniskową i są znane z szerszego otworu przysłony. Dzięki stałej ogniskowej można użyć większego kawałka szkła, a obiektyw nadal będzie stosunkowo lekki. Przyjrzyjmy się kilku popularnym obiektywom stałoogniskowym, na które możesz się zdecydować. Maksymalny otwór przysłony w przypadku obiektywu typu prime może wynosić f/0,95, ale takie obiektywy są rzadkie i bardzo drogie.
- 35 mm — obiektyw szerokokątny dla pełnej klatki i ogniskowa średniego zakresu dla matrycy typu crop. Większość producentów oferuje obiektywy 35 mm f/1,4 lub f/1,8, które są dobrym rozwiązaniem.
- 50 mm — ten obiektyw jest ulubionym wśród wielu fotografów. Najbardziej przystępny cenowo ma przysłonę f/1,8, ale istnieją warianty, które mają przysłony takie jak f/1,4, f/1,2 lub nawet niższe.
- 85 mm — świetny obiektyw portretowy, zazwyczaj z szeroką przysłoną f/1,4, którą można rozmyć tło.
- 135 mm — teleobiektyw z końca skali, ale wciąż świetny obiektyw do zdjęć ulicznych lub portretowych. Obiektywy o tej ogniskowej mogą mieć szeroki/duży otwór przysłony f/2.
Obiektywy zmiennoogniskowe.
Obiektywy zmiennoogniskowe oferują różne długości ogniskowej przy użyciu tego samego obiektywu. Jest to świetne rozwiązanie, ale jest też pewien minus. Najszerszy otwór przysłony dla tego typu obiektywu jest węższy niż w przypadku obiektywu typu prime, więc w tym obszarze trzeba pójść na kompromis. Na tańszym końcu tego segmentu rynku znajdziesz obiektywy zmiennoogniskowe z maksymalnym otworem przysłony f/4-f/5,6.
Tego typu obiektywy są czasami przydatne tylko w ciągu dnia, przy wysokim ISO lub przy słabym oświetleniu ze statywem. Czy jesteś skłonny wydać więcej pieniędzy? Jeśli tak, możesz kupić obiektyw zmiennoogniskowy z szerokim/dużym otworem przysłony f/2,8 lub, w ograniczonej liczbie przypadków, f/2. W rzeczywistości niektórzy fotografowie wybierają trylogię obiektywów f/2,8, czyli obiektywy 16-35 mm, 28-70 mm i 70-200 mm. Te trzy obiektywy mają łączny zakres zoomu od 16 mm do 200 mm.
Jakie są zastosowania różnych przysłon?
Należy pamiętać, że nie ma żadnych reguł, jeśli chodzi o wybór przysłony. Zależy to w dużej mierze od tego, czy chcemy uzyskać efekt artystyczny, czy też precyzyjnie balansować światło w danej scenie.
Aby jak najlepiej podejmować decyzje, warto mieć dobrą znajomość tradycyjnych zastosowań poszczególnych przysłon wymienionych poniżej.
- F/1,4 – ta wartość jest idealna w przypadku słabego oświetlenia. Zapewnia również płytką głębię ostrości. Najlepiej stosować ją w przypadku płytkich obiektów lub w celu uzyskania efektu bokeh.
- F/2 – ten zakres ma takie same zastosowania, ale obiektyw f/2 można kupić za jedną trzecią ceny obiektywu f/1,4.
- F/2,8 – nadal dobrze sprawdza się przy słabym oświetleniu, ale umożliwia uzyskanie większej wyrazistości rysów twarzy dzięki większej głębi ostrości. W przypadku dobrych obiektywów zmiennoogniskowych jest to zwykle najszerszy otwór przysłony.
- F/4 – autofokus może być niestabilny. Jest to bezpieczne ustawienie przysłony, którego warto używać w fotografii portretowej, aby uzyskać ładne i bardziej szczegółowe portrety. Przy szerszych przysłonach istnieje ryzyko, że twarz straci ostrość.
- F/5,6 – dobry do zdjęć jednej lub dwóch osób, ale niezbyt dobry w słabych warunkach oświetleniowych. W takim przypadku należy skorzystać z lampy błyskowej, jeśli taką posiadamy.
- F/8 – opcja ta jest dobra dla dużych grup, ponieważ gwarantuje, że wszyscy pozostaną w centrum uwagi.
- F/11 – najczęściej to właśnie tutaj obiektyw będzie najostrzejszy. Dobra początkowa przysłona do fotografowania krajobrazów, a także portretów o dużej szczegółowości.
- F/16 – fotografowanie w pełnym słońcu wymaga niewielkiego otworu przysłony, dlatego jest to dobry punkt odniesienia dla takich warunków.
- F/22 – najlepszy dla fotografii krajobrazowej, w której chcemy uzyskać wyraźne szczegóły zarówno na fotografowanym obiekcie, jak i w tle.
Jak już wspomniałem, są to tylko wytyczne. Tylko od ciebie zależy, jak wykorzystasz tę wiedzę w swojej fotografii. Teraz gdy wiesz już dokładnie, jak ustawienie przysłony zmieni zdjęcie, możesz sam eksperymentować i dobrze się przy tym bawić!