Wielu fotografów błędnie rozumie pojęcie ogniskowej. Wbrew temu, co niektórzy sądzą, ogniskowa obiektywu nie jest jego fizycznym wymiarem i ma niewiele wspólnego z jego ogólną wielkością. Czym więc jest w takim razie?
W tym artykule odpowiem na to pytanie i omówię, jak zdecydować, która ogniskowa jest odpowiednia dla Twojego stylu fotografowania.
Spis Treści
Co to jest ogniskowa obiektywu?
Ogniskowa obiektywu to odległość między obiektywem a przetwornikiem obrazu, gdy obiekt jest ostry, zwykle podawana w milimetrach np. 28 mm, 50 mm lub 100 mm. W przypadku obiektywów zmiennoogniskowych podaje się zarówno minimalną, jak i maksymalną ogniskową, na przykład 18-55 mm.
Jaka jest ogniskowa obiektywu 50 mm?
Na przykład obiektyw 50 mm przy ustawieniu ostrości na nieskończoność będzie miał ogniskową 50 mm, ale przy ustawianiu ostrości na obiekt oddalony o 1 metr, aby uzyskać ostrość, należy przesunąć ogniskową o 2,6 mm dalej od matrycy aparatu. Dlatego to, co wydawało Ci się obrazem 50 mm, jest w rzeczywistości obrazem 52 mm.
Jak znaleźć ogniskową obiektywu?
Odległość od środka obiektywu do punktu ogniskowego jest ponownie nazywana ogniskową f obiektywu. Należy pamiętać, że ogniskowa i moc soczewki rozbieżnej są zdefiniowane jako ujemne. Na przykład, jeśli odległość do F w wynosi 5,00 cm, to ogniskowa wynosi f=-5,00 cm, a moc soczewki P=-20 D.
Jak ogniskowa wpływa na obraz?
Ogniskowa wpływa na wygląd i jakość zdjęcia na kilka sposobów:
Pole widzenia.
Ogniskowa określa, jak duża część sceny jest uchwycona na zdjęciu. Obiektywy o krótszej ogniskowej są nazywane obiektywami szerokokątnymi, ponieważ umożliwiają uzyskanie szerszego pola widzenia na jednym zdjęciu. Obiektywy o długich ogniskowych nazywane są teleobiektywami i mają mniejsze pole widzenia.
Głębia ostrości.
Obiektywy o długich ogniskowych mają zazwyczaj płytką głębię ostrości, co oznacza, że mogą skupić się na małych obiektach nawet tych odległych w określonych odległościach. Z kolei obiektywy o krótkich ogniskowych mają większą głębię ostrości, co pozwala im uzyskać ostrość na szerszym zakresie elementów.
Perspektywa.
Ogniskowa może również zmienić perspektywę i skalę zdjęcia. Obiektyw o krótszej ogniskowej poszerza perspektywę, dając wrażenie większej przestrzeni pomiędzy elementami na zdjęciu. Z kolei teleobiektywy mają tendencję do upychania elementów w kadrze, co powoduje ściśnięcie perspektywy.
Przeczytaj też:Jak wyostrzyć zdjęcie?
Drgania obrazu.
Drgania obrazu to rozmycie i obniżenie jakości obrazu wynikające z wibracji powstających podczas naciskania spustu migawki. W przypadku korzystania z obiektywu o długiej ogniskowej i wąskiej perspektywie obiektyw i aparat są bardziej wrażliwe na najmniejszy ruch. Drganiom obrazu można zapobiegać, używając statywu.
Klasyfikacje długości ogniskowych.
Obiektywy do aparatów fotograficznych dzieli się na pięć kategorii opisowych w zależności od ich ekwiwalentnej długości ogniskowej. Obiektywy ultraszerokokątne mają ogniskową mniejszą niż 24 mm w przeliczeniu na pełną klatkę.
Umożliwiają one uchwycenie niezwykle szerokich widoków. Jednak z tego powodu często prezentują zniekształcony obraz świata. Są to przyjemne w użyciu obiektywy, które charakteryzują się bardzo małą minimalną odległością ogniskowania i dużą głębią ostrości. Jeśli fotografujesz wnętrza, warto mieć te obiektywy w swojej torbie.
Przeczytaj też:Co to jest obiektyw stałoogniskowy?
Porównanie ogniskowych w obiektywach do aparatów fotograficznych.
Dla początkujących fotografów dostępna jest szeroka gama obiektywów, a tym samym różnych ogniskowych. Niektóre obiektywy lepiej nadają się do określonych typów fotografii; na przykład, ultraszerokokątne są świetne do fotografii krajobrazowej, podczas gdy teleobiektywy są lepszą opcją dla fotografii dzikiej przyrody.
Ultraszerokokątne ogniskowa od 8 mm do 24 mm:
Te obiektywy są czasami nazywane obiektywami typu rybie oko, które mają bardzo szeroki obszar widzenia. Choć mogą one wykonywać zdjęcia o kącie widzenia do 180 stopni wokół obiektywu, to jednak dość znacznie zniekształcają obraz, sprawiając, że wszystko wydaje się być niemal jak w kuli.
Standardowy szeroki kąt ogniskowa od 24 mm do 35 mm:
Mniejsze ogniskowe i szerszy kąt mogą zniekształcać obraz. W przypadku obiektywu tej wielkości zniekształcenia są minimalne, a obraz wydaje się bardziej naturalny. Prawie wszystko jest ostre, chyba że obiekt znajduje się bardzo blisko aparatu, a zniekształcenia przestrzenne są mniejsze niż w przypadku bardzo szerokiego obiektywu, ale nadal sprawiają, że przedmioty, wydają się bardziej oddalone niż są w rzeczywistości.
Obiektyw standardowy ogniskowa od 35 mm do 70 mm:
Te uniwersalne obiektywy są dobre do niemal każdego rodzaju fotografii, od portretów po krajobrazy. Te uniwersalne obiektywy odwzorowują obraz mniej więcej tak, jak widzi go ludzkie oko, i łatwo dostosowują się do płytkiej lub głębokiej głębi ostrości, w zależności od przysłony.
Teleobiektyw ogniskowa od 70 mm do 300 mm lub więcej:
Te obiektywy są idealne do wybierania odległych obiektów, tak jak robi to teleskop. Dobrze nadają się do kompresji obiektu i tła, co sprawia, że tło wydaje się znacznie bliższe obiektowi. Teleobiektywy często mają płytką głębię ostrości, chyba że fotografowany obiekt znajduje się w dużej odległości.
Przeczytaj też:Jak fotografować krople wody?
Super teleobiektywy mają ogniskowe przekraczające 300 mm.
Są one często używane do fotografowania ptaków i innych małych, odległych obiektów. Obiektywy te mogą być bardzo duże i ciężkie i mogą wymagać użycia statywu do ich podparcia. Są one również bardzo drogie! Na szczęście istnieje kilka znacznie tańszych opcji, które pozwalają fotografom z normalnym portfelem na rozpoczęcie fotografowania ptaków!
Obiektywy zmiennoogniskowe a obiektywy stałoogniskowe?
Obiektywy stałoogoniskowe mają jedną, stałą ogniskową. Z drugiej strony, obiektywy zmiennoogniskowe mają zmienną ogniskową. Niektóre popularne obiektywy zmiennoogniskowe to 16-35 mm, 24-70 mm i 70-200 mm.
Doskonałym obiektywem do podróżowania jest taki, który obejmuje zarówno zakres szeroki, jak i teleobiektyw, np. obiektyw 18-200 mm. Zaletą tego rozwiązania jest to, że nie trzeba nosić ze sobą wielu obiektywów, ani zmieniać obiektywów, aby fotografować szerokie widoki i zbliżenia detali architektonicznych.
Jest jednak pewna wada zoomów, często nie są one tak ostre optycznie, jak obiektywy typu stałoogniskowe. Chociaż ta luka zmniejsza się dzięki coraz nowszym i lepszym technologiom, nadal istnieje, zwłaszcza w przypadku superrozszerzeń, takich jak obiektywy 18-200 mm. Kolejną wadą jest to, że mają one zwykle węższe maksymalne otwory przysłony niż obiektywy stałoogniskowe.
Podczas gdy najlepszy zoom może mieć stały otwór przysłony f/2,8, obiektywy stałoogniskowe o podobnej ogniskowej mogą otwierać się znacznie szerzej i często przepuszczają o kilka stopni więcej światła. To sprawia, że obiektywy stałoogniskowe są bardziej pożądane w warunkach słabego oświetlenia.