Dla entuzjastów fotografii pragnących poszerzyć swoje horyzonty od zdjęć wykonanych telefonem komórkowym, główną zaletą przejścia na system lustrzanki cyfrowej lub aparatu bezlusterkowego jest możliwość wymiany różnych obiektywów w celu dostosowania ich do konkretnych potrzeb.
Obiektywy stałoogniskowe są dostępne we wszystkich długościach i odmianach i oferują liczne korzyści w wydajności w porównaniu do ich braci z obiektywami zoom.
Spis Treści
Co to jest obiektyw stałoogniskowy?
Obiektywy stałoogniskowe to obiektywy o stałej ogniskowej, które nie pozwalają na powiększanie lub pomniejszanie obrazu. Ta ogniskowa to odległość między punktem zbieżności w obiektywie a matrycą w aparacie. Obiektywy stałoogniskowe mają bardzo szerokie lub duże otwory przysłony.
Przysłony mierzą wielkość otworu, w którym otwiera się obiektyw w aparacie. Maksymalne wartości przysłony w obiektywach stałoogniskowe wynoszą zazwyczaj od f/2,8 do f/1,2. W obiektywach stałoogniskowe jest niewiele ruchomych części, co utrudnia powstawanie poważnych problemów.
Do czego służy obiektyw stałoogniskowe?
Filtr połączony z obiektywem stałoogniskowym zmniejsza ilość światła docierającego do matrycy, umożliwiając stosowanie wolnych czasów otwarcia migawki nawet w świetle dziennym. Jest to doskonałe rozwiązanie do rejestrowania ruchu na obiektach takich jak woda. Zmniejsza on również pole głębi, umożliwiając stosowanie szerszych przysłon w jasnych warunkach oświetleniowych.
Szeroki otwór przysłony odizolowuje obiekt i wpuszcza więcej światła. Szeroki otwór przysłony w obiektywie stałoogniskowe służy podwójnemu celowi i może naprawdę poprawić jakość Twoich zdjęć.
Z drugiej strony wiesz, że szeroki otwór przysłony lub niska liczba f/stopni tworzy płytką głębię ostrości. Oznacza to, że na zdjęciu jest węższy zakres ostrości. Tło jest rozmyte i nieostre, podczas gdy tylko obiekt pozostaje w centrum uwagi. Rozmycie tła pozwala wyróżnić się fotografowanemu obiektowi, tworząc niesamowicie wyglądające zdjęcia.
Kolejną zaletą szerokiego maksymalnego otworu przysłony w obiektywach stałoogniskowe jest ilość światła, która może do niego dotrzeć. Szerszy otwór przysłony wpuszcza więcej światła, co jest idealne w sytuacjach słabego oświetlenia.
Przeczytaj też:Jak fotografować zwierzęta domowe lub dzikie?
Obiektywy stałoogniskowe mają ostrzejszą jakość obrazu.
Gdy trzeba uwzględnić mniejszą liczbę ogniskowych, występuje mniej zniekształceń i aberracji. Tworzenie ostrych, lepszych jakościowo obrazów jest znacznie prostsze. Z drugiej strony, obiektywy zmiennoogniskowe są zaprojektowane dla wielu ogniskowych. Obiektywy zmiennoogniskowe dają więcej możliwości, ale zawsze trzeba liczyć się z kompromisami w zakresie wydajności, rozmiaru, a nawet ceny.
Obiektywy stałoogniskowe dają najlepszą wartość.
Ponownie, ze względu na mniejsze zniekształcenia i ogólnie lepszą jakość obrazu, zazwyczaj otrzymujesz więcej za swoje pieniądze, gdy przychodzi czas na zakup. Możesz spojrzeć na niektóre ceny obiektywów stałoogniskowe kontra zoom.
Przeczytaj też:Co to jest fotografia z podwójną ekspozycją?
Obiektywy stałoogniskowe są bardziej kompaktowe.
Im mniej mechaniki wewnątrz obiektywu, tym lżejszy obiektyw, co czyni go niezwykle korzystnym podczas podróży. Nawet jeśli musisz zabrać ze sobą dwa obiektywy o różnych ogniskowych, są one zazwyczaj lżejsze niż jeden obiektyw zmiennoogniskowy. To naprawdę zależy od tego, co chcesz uzyskać ze swoich zdjęć.
Łatwiejsze przyzwyczajenie się do długości ogniskowej.
Obiektywy stałoogniskowe mają tylko jedną ogniskową. Nie możesz jej zmienić w taki sposób, jak w przypadku obiektywu zmiennoogniskowego. Ale odkryłem, że jest to naprawdę pomocny sposób na zrozumienie ogniskowej. Jedną z ważnych części fotografii jest możliwość spojrzenia na scenę i zobaczenia zdjęć, które są w niej możliwe. Kiedy możesz zobaczyć sposób, w jaki scena zostałaby przetłumaczona przy określonej ogniskowej, masz znacznie lepsze wyobrażenie o tym, jak będzie wyglądało Twoje ostateczne ujęcie.
Jeśli więc często używasz 50 mm stałoogniskowe, zaczniesz widzieć świat w 50 mm. Będziesz wiedział jak wszystko będzie wyglądało, gdy będziesz fotografował z 50 mm, co będzie w kadrze, czego nie będzie, jak oddane zostaną linie. Zasadniczo obiektywy stałoogniskowe pomagają Ci rozwinąć pamięć mięśniową dla danej ogniskowej, co oznacza mniej myślenia, a więcej czucia ujęcia.
Obiektywy stałoogniskowe zmuszają do ruchu.
Obiektyw stałoogniskowe może pomóc Ci w kreatywności, zmusza Cię do poruszania nogami. Nie można zbliżyć się do obiektu przez powiększenie. Jeśli chcesz się zbliżyć, musisz się przesunąć. Ale poruszanie stopami jest jednym z najlepszych sposobów na uzyskanie naprawdę interesujących kompozycji. Obiektywy stałoogniskowe nie pozwolą Ci utknąć w złym nawyku stania w miejscu i choćby z tego powodu warto ich używać!
Obiektywy stałoogniskowe w słabym oświetleniu.
Dzięki prostszej konstrukcji obiektywów stałoogniskowe, producenci obiektywów mogą zastosować stosunkowo większe maksymalne otwory przysłony, zwiększając ilość światła, które może dotrzeć do matrycy lub filmu. Obiektywy z szerokimi maksymalnymi otworami przysłony są często określane przez miłośników fotografii jako szybkie obiektywy. Obiektywy te pozwalają na stosowanie krótszych czasów otwarcia migawki przy słabym oświetleniu, zapewniając ostrość, wyrazistość i elastyczność dla fotografa.
O ile obiektyw zmiennoogniskowy można uznać za szybki, jeśli jego maksymalny otwór przysłony wynosi f/2,8, o tyle profesjonalne obiektywy główne 50 mm zwykle mają maksymalny otwór przysłony f/1,2. Pozwala to na dotarcie do filmu lub matrycy ponad dwukrotnie większej ilości światła. Obiektywy zoom nie są konstruowane z myślą o tak szerokich otworach przysłony.
Płytka głębia ostrości.
Obiektywy stałoogniskowe mają szersze maksymalne otwory przysłony niż obiektywy zmiennoogniskowe. Inną zaletą szerszego otworu przysłony jest to, że pozwala on uzyskać płytszą głębię ostrości na zdjęciach węższy zakres obrazu, na którym ustawiana jest ostrość. Jeśli chcesz uzyskać zdjęcia, na których tło jest bardzo rozmyte, a fotografowany obiekt jest ostry, obiektywy stałoogniskowe pomogą Ci osiągnąć ten efekt!
Przeczytaj też:Jaki rodzaj fotografii powinienem opanować?
Jak wybrać najlepszy obiektyw stałoogniskowy?
Przy wyborze obiektywu stałoogniskowe, styl korpusu aparatu, z którym jest sparowany, będzie miał duży wpływ na ostateczny obraz. Jeśli fotografujesz za pomocą korpusu z matrycą typu crop i obiektywu, który nie został skonstruowany specjalnie z myślą o matrycach typu crop, na przykład obiektywu EF-S firmy Canon lub obiektywu formatu DX firmy Nikon, nastąpi wizualny efekt zwielokrotnienia ogniskowej.
Zasadniczo oznacza to, że każdy obiektyw pełnoklatkowy (EF, FX itp.) założony na korpus z matrycą crop będzie miał efekt kadrowania wynoszący około 1,6 lub 1,5. W praktyce oznacza to, że jeśli fotografujesz przy 24 mm, rzeczywisty rezultat będzie zbliżony do obrazu 35 mm, 35 mm będzie odpowiednikiem 50 mm itd. Jeśli fotografujesz z korpusem z matrycą crop, nie zniechęcaj się tym!
Nadal będziesz w stanie uzyskać wspaniałe zdjęcia. Jak wszystko inne, crop sensor(Mnożnik ogniskowej) jest narzędziem, a dla niektórych nawet pożądaną cechą. Zawsze możesz zrekompensować to sobie, stosując obiektyw o krótszej ogniskowej niż w przypadku normalnej matrycy 35 mm.
Zalety obiektywu stałoogniskowe.
Pomimo ulepszeń wprowadzonych w nowoczesnych obiektywach zmiennoogniskowych, obiektywy stałoogniskowe nadal oferują niezliczoną ilość atrakcyjnych funkcji. Obiektywy stałoogniskowe mogą być mniejsze, lżejsze i bardziej przystępne cenowo niż zoomy.
O ile posiadanie obiektywu stałoogniskowe, który spełnia wszystkie te cechy, jest powszechne, o tyle szybszy otwór przysłony jest kolejną odrębną zaletą obiektywów stałoogniskowe, która czasami wymaga kompromisu w kwestii wagi lub przystępności cenowej. Mając to na uwadze, różni fotografowie wybierają różne obiektywy stałoogniskowe z różnych powodów.
Obiektywy stałoogniskowe a obiektywy zmiennoogniskowe?
Pomimo elastyczności obiektywów zoom, obiektywy stałoogniskowe są nadal popularne ze względu na ich trwałość i niższą cenę. Obiektywy stałoogniskowe lepiej radzą sobie w słabym oświetleniu i są lekkie.
Niektórzy fotografowie upierają się, że obiektywy stałoogniskowe dają również ostrzejsze zdjęcia. Jednak dowody pokazują, że najlepsze obiektywy do aparatów fotograficznych mogą osiągnąć zasadniczo te same absolutne pomiary ostrości wizualnej, niezależnie od tego, czy są to obiektywy stałoogniskowe, czy zoom.
Jak skonstruowane są obiektywy stałoogniskowe?
Obiektywy stałoogniskowe mają prostą konstrukcję, zawierającą mniej elementów i grup szklanych niż obiektywy zmiennoogniskowe. Ponieważ nie jest wymagana regulacja, nie są potrzebne żadne skomplikowane mechanizmy fizyczne. Obiektyw ma mniej części, które mogą ulec uszkodzeniu.
Obniża to również koszty produkcji, dzięki czemu producenci obiektywów mogą oferować wysokiej jakości optykę w niższej cenie. Generalnie łatwiej jest też czyścić obiektywy stałoogniskowe niż obiektywy zmiennoogniskowe.