Rozdzielczość ma fundamentalne znaczenie dla określenia jakości obrazu. Nie jest to jednak jedyny czynnik. Działa to w korelacji z rozdzielczością obrazu. Im wyższa rozdzielczość filmu, tym wyższego bitrate będziesz potrzebował, aby wyglądał on dobrze.
Spis Treści
Co to jest bitrate?
Rozdzielczość ma fundamentalne znaczenie dla określenia jakości obrazu. Bitrate, jeśli chodzi o wideo, jest miarą ilości danych użytych do zakodowania jednej sekundy wideo; dlatego pomiar bitrate zawsze odnosi się do sekund, jak megabity na sekundę (Mbps), kilobity na sekundę (kbps) i tak dalej.
Rozdzielczości Filmu:
Jakość | Rozdzielczość | Szybkość transmisji wideo | Szybkość transmisji dźwięku | Częstotliwość próbkowania dźwięku | Klatki na Sekundę |
Niska | 480 × 270 | 400 kbps | 64 kbps | 48 kHz | 25 / 30 |
Średnia | 640 × 360 | 800 – 1200 kbps | 96 kbps | 48 kHz | 25 / 30 |
Wysoka | 960 × 540 / 854 × 480 | 1200 – 1500 kbps | 96 kbps | 48 kHz | 25 / 30 |
HD 720 | 1280 × 720 | 1,500 – 4,000 kbps | 128 kbps | 48 kHz | 25 / 30 |
HD 1080 | 1920 × 1080 | 4,000-8,000 kbps | 192 kbps | 48 kHz | 25 / 30 |
4K | 3840 × 2160 | 8,000-14,000 kbps | 192 kbps | 48 kHz | 25 / 30 |
Czy wyższy bitrate to lepsza jakość?
Bitrate jest terminem używanym do opisania ilości danych przesyłanych danych obrazu. Wyższy bitrate oznacza generalnie lepszą jakość obrazu.
Czy obniżenie bitrate obniża jakość?
Bitrate to termin techniczny, który wskazuje, ile danych jest zapisywanych, a następnie odczytywanych przy odtwarzaniu na sekundę (bit/s), co bezpośrednio wpływa zarówno na jakość, jak i rozmiar skompresowanego pliku wideo. I odwrotnie, niższy bitrate zmniejsza rozmiar pliku, ale również obniża jakość.
Przeczytaj też:Co to jest High key i Low key w fotografii?
Co to jest dobry bitrate dla jakości?
Dla filmów full HD o standardowej rozdzielczości ustaw bitrate pomiędzy 3,500 a 5,000 kbps. Dla zwykłych filmów HD o standardowej rozdzielczości ustaw bitrate pomiędzy 2,500 a 4,000 kbps. Dla filmów full HD o wysokiej rozdzielczości ustaw bitrate pomiędzy 4,500 a 6,000 kbps.
Bitrate to nie to samo co rozdzielczość.
Wiele osób myli szybkość bitową i rozdzielczość. Są one od siebie niezależne. Rozdzielczość to rozmiar pikseli Twojego wideo. Niekoniecznie określa ona jakość Twojego wideo. Oczywiście, gdy masz wyższą rozdzielczość, taką jak 4K, generalnie masz lepiej wyglądające wideo. Ale to dlatego, że kamery zazwyczaj nagrywają z wyższą przepływnością dla tych plików o większej rozdzielczości.
Gdybyśmy utrzymali stałą przepływność i nagrali dwa filmy jeden w rozdzielczości 1080p, a drugi w 4K można by zauważyć, że film 1080p może faktycznie wyglądać lepiej. Wideo 4K musi rozłożyć wszystkie te dane na większy obszar pikseli, co pogarsza jego wygląd.
Weźmy to samo standardowe ujęcie HD o rozdzielczości 1920 × 1080. Jeśli zakodujemy ten film z dwoma różnymi przepływnościami, zauważysz różnicę w jakości. Oba ujęcia są uważane za HD, ponieważ mają rozdzielczość 1920 × 1080, jednak nie są one sobie równe.
Nie wszystkie aparaty fotograficzne nagrywają z tą samą szybkością bitową. To dlatego zdjęcia i filmy z iPhone wygląda inaczej niż GoPro i Lustrzanki Cyfrowej. Każda kamera ma swoje własne opcje szybkości bitowej, przy której może nagrywać. Nawet jeśli wszystkie te kamery mogą nagrywać materiał w rozdzielczości 1920 × 1080 HD, nie wszystkie wyglądają tak samo. Istnieją dodatkowe czynniki, takie jak rozmiar matrycy, które wpływają na to, dlaczego te kamery mają różny wygląd, ale przepływność jest dużą częścią równania.
Czy bitrate wpływa na ilość klatek na sekundę?
Twój bitrate określa rozmiar pliku, a liczba klatek na sekundę określa, ile klatek dzieje się w każdej sekundzie. Więc to jest twoja częstotliwość odświeżania. I to jest tylko to, ile tych niezależnych obrazów masz w każdej sekundzie wideo w stosunku do bitrate, który jest jak dużo danych jest zjadane przez ten strumień wideo.
Jaki bitrate ma 60fps?
Dla wideo 1080p przy 60 klatkach na sekundę, zalecany bitrate wynosi od 4500 do 6000 kbps.
Przeczytaj też:Jak fotografować gwiazdy zdjęcia nocne? Ustawienia Aparatu, czas, sprzęt
Czy bitrate 6000 jest za wysoki?
Pamiętaj, aby trzymać się maksymalnie 6000. W wielu przypadkach wysoka przepustowość powoduje niestabilność strumienia podczas transmisji. Skoki bitrate Podczas gdy średni bitrate wynosi około 3500 kbps, skoki 4500 kbps spowodują, że widzowie będą buforować i doświadczać problemów.
Szybkość transmisji wideo.
Wiele popularnych koderów na rynku używa zmiennego bitrate. Z koderem o zmiennym bitrate, kiedy ustawiasz bitrate, ustawiasz tylko wartość docelową. W zależności od poziomu ruchu w zawartości video i interwału klatek kluczowych rzeczywisty zakodowany bitrate strumienia będzie wyższy lub niższy od docelowego. Jest to jeden z powodów, dla których posiadanie odpowiedniej przestrzeni w paśmie jest tak ważne.
Zawartość o większym ruchu wymaga wyższego bitrate, aby osiągnąć tę samą postrzeganą jakość strumienia wideo. Na przykład, gadające głowy siedzące przy biurku z relatywnie statycznym ujęciem mogą korzystać z dolnej granicy zaleceń dotyczących bitrate podanych powyżej, podczas gdy wydarzenie sportowe lub koncert z dużym ruchem i wieloma ruchomymi kamerami będzie zazwyczaj wymagać znacznie wyższego bitrate przy tej samej rozdzielczości, aby uzyskać tę samą postrzeganą jakość.
Wyższe rozdzielczości wymagają wyższego bitrate, aby osiągnąć tę samą postrzeganą jakość strumienia wideo. Ważne jest, aby skorzystać ze wskazówek zawartych w powyższym wykresie w celu odpowiedniego dopasowania bitrate do używanej rozdzielczości. Użycie zbyt wysokiego lub niskiego bitrate może prowadzić do słabej jakości obrazu, lub buforowania dla widzów. Jeśli dostępne pasmo jest ograniczone, należy odpowiednio zmniejszyć zarówno rozdzielczość, jak i bitrate.
Szybkość transmisji dźwięku.
Bity audio zajmują znacznie mniejszą część ogólnego pasma niż bitrate video. Dodatkowo postrzegany przyrost jakości przy bitrate powyżej 320 kbps jest minimalny, więc zaleca się utrzymywanie bitrate audio w przedziałach zasugerowanych powyżej.
Wpływ liczby klatek na sekundę.
Liczba klatek na sekundę opisuje prędkość, z jaką odtwarzany jest film. Im więcej klatek na sekundę jest odtwarzanych w filmie, tym płynniejszy jest obraz. Wysoka liczba klatek na sekundę zwiększa również bitrate bez związku z poziomem kompresji z powodu danych wymaganych do przechowywania dodatkowych klatek.
Telewizory z interpolacją ruchu mogą automatycznie zwiększać liczbę klatek na sekundę podczas odtwarzania, ale może to powodować efekt opery mydlanej, gdy obraz wydaje się nienaturalnie gładki.
Przeczytaj też:Jak robić świetne zdjęcia HDR na telefonie i nie tylko?
Kodek wideo:
Kodek (kompresor/dekompresor) – to formuła matematyczna lub algorytm, który jest używany do kompresji wideo do formuły lub języka, który komputerowy odtwarzacz wideo lub telewizor może odczytać i z dekompresować, aby wyświetlić obraz na ekranie.
Istnieją dosłownie setki różnych typów kodeków używanych do wyświetlania filmów, które zostały opracowane na przestrzeni lat. Jednak najpopularniejszy z nich, stosowany obecnie w przypadku wideo, nosi nazwę h.264 lub czasami określany jest również jako MP4, MPEG-4 i AVC.
Ten mechanizm kompresji i dekompresji wideo jest obsługiwany przez wiele różnych obecnych urządzeń, w tym telefony Apple iOS i Android, przeglądarki internetowe komputerów, telewizyjne urządzenia strumieniowe, rejestratory DVR oraz kamery wideo i aparaty.
Istnieją inne kodeki, które są wykorzystywane do uzyskania wyższej jakości, jednak są one używane głównie przez edytorów wideo i wymagają znacznie większej mocy obliczeniowej, a ich rozmiar pliku jest znacznie większy niż w przypadku odpowiedników h.264.
Kodeki takie jak ProRes firmy Apple i DNxHD firmy Avid są używane do edycji surowego materiału filmowego. Po zmontowaniu materiału wideo za pomocą tych kodeków jest on często ponownie kompresowany do formatu h.264 na potrzeby dystrybucji internetowej i innych urządzeń.