Światło ma wiele różnych właściwości — między innymi intensywność, kierunek i kolor. Każda z tych właściwości światła może mieć wpływ na jakość wykonywanych zdjęć.
Na przykład światło o bardzo dużej intensywności (np. światło słoneczne w południe w bezchmurny dzień) jest bardzo ostre, ma niebieską barwę i tworzy głębokie cienie. Z drugiej strony, światło o świcie lub o zmierzchu jest bardzo miękkie, ma złoty odcień i tworzy znacznie mniejszy kontrast.
Omówimy ciepłe światło naturalne, chłodne światło naturalne i jak wpływają one na twoje zdjęcia.
Spis Treści
Barwy ciepłe i zimne czym są?
Dwa szerokie rodzaje kolorów to ciepłe i chłodne. Ciepłe kolory to czerwony, pomarańczowy i żółty, natomiast chłodne kolory to zielony, niebieski i fioletowy. Te dwie kategorie kolorów mają swoje własne nastroje, dlatego warto zadać sobie pytanie, które z nich fotografujemy w danym momencie, jeśli chcemy zoptymalizować wygląd naszych zdjęć.
Skąd aparat wie, jaka jest temperatura światła?
Twój aparat mierzy kolor światła za pomocą jednego ze swoich czujników, a następnie określa, jaki jest kolor balansu bieli. Czy kiedykolwiek zauważyłeś wskaźniki balansu bieli wb na swoim aparacie, takie jak cień, światło dzienne, lampa błyskowa itp.? Te ustawienia nadpisują automatyczny biały balans AWB czujnik na aparacie fotograficznym.
Ciepłe światło, zimne światło rola twojego mózgu.
Zwykłe światło jest postrzegane jako białe, ponieważ wszystkie kolory są obecne w promieniowaniu świetlnym. Jeśli jednak niektóre kolory są nieobecne w promieniowaniu, to światło będzie zabarwione przez dodanie pozostałych kolorów.
Ciepłe światło to światło, które przypomina pomarańczowe odcienie źródła ciepła, takie jak płomienie w ogniu drzewnym. Jest to światło, którego niebieskie kolory są tłumione lub nieobecne w jego promieniowaniu, jak:
- Naturalne światło dzienne podczas złotej godziny.
- Sztuczne światło żarówki, Led lub halogenowej żarówki gazowej o temperaturze barwowej poniżej 3000 k.
- Światło zimne to światło, które przywołuje niebieskawe odcienie lodu lub śniegu. Jest to światło, którego barwy czerwona i pomarańczowa są stłumione lub nieobecne w jego promieniowaniu, jak np.:
- Światło dzienne odbite od bezchmurnego nieba: to niebieskie światło można zaobserwować na otwartym niebie w cieniu np. budynku.
- Naturalne światło dzienne podczas niebieskiej godziny.
- Światło czystej nocy lub księżyca w pełni.
Światło ciepłe kontra Światło chłodne.
W rzeczywistości znacznie mniejsze różnice np. pomiędzy ciepłym i chłodnym światłem białym mogą sprawić, że zdjęcia będą wyglądały zupełnie inaczej.
Na skali temperatury barwowej, ciepłe białe oświetlenie jest uważane za około 3000 k, podczas gdy chłodne białe światło ma nieco wyższą temperaturę około 5000 k, choć może się wahać od 4000 k do 6000 k.
Przeczytaj też:Efekty Bokeh w aparacie
Badanie emocji każdego koloru.
1. Czerwony.
Jako jeden z najrzadszych i najpotężniejszych kolorów w przyrodzie, czerwony jest szczególnie ważny dla fotografów. Z historycznymi skojarzeniami pomiędzy kolorem czerwonym a emocjami pasji i podniecenia, nie jest niespodzianką, że jest to bardzo aktywny kolor. Może być również zbyt intensywny dla niektórych obrazów; odrobina czerwieni może być bardzo przydatna.
Aby znaleźć czerwień w naturze, szukaj liści jesienią. W innych gatunkach fotografii, takich jak portret, należy pamiętać, że każda czerwień, którą nosi fotografowany obiekt, będzie przyciągać wzrok — czy to ubranie, czy makijaż. A w przypadku fotografii dzikiej przyrody, czerwone obiekty — takie jak jasne oczy żaby mają natychmiastową siłę przyciągania.
2. Pomarańczowy.
W porównaniu z kolorem czerwonym pomarańczowy jest jednym z częściej występujących w przyrodzie. To nie tylko zachody słońca, albo kolor brązowy jest zazwyczaj tylko ciemniejszym odcieniem pomarańczowego i pojawia się w przyrodzie cały czas.
Pomarańczowy występuje w szerokiej gamie odcieni, od ciemnobrązowego koloru drzew po jaskrawy pomarańczowy kolor dyni. Daje poczucie ciepła i nie jest tak przytłaczający jak czerwień. Ale pomarańczowy nie jest też kolorem pasywnym; przyciąga sporo uwagi, zwłaszcza gdy jest umieszczony na chłodniejszym tle. Dla mnie zawsze sprawia wrażenie, że zawiera w sobie odrobinę przygody.
Przeczytaj też:Winietowanie w fotografii
3. Żółty.
Żółty jest najjaśniejszym i najbardziej optymistycznym kolorem, zwłaszcza gdy występuje samodzielnie, a nie w połączeniu z pomarańczowym lub zielonym. Jednak to właśnie tę mieszankę żółtego widzimy najczęściej na świecie. Nawet jasnozielona trawa i żywe, pomarańczowe zachody słońca prawie zawsze zawierają komponent żółtego.
Z drugiej strony, jeśli będziesz uważać, nadal znajdziesz żółty sam w sobie w przyrodzie. Piasek, jesienne liście, a nawet słońce o określonych porach dnia są jaskrawożółte i dobrze sprawdzają się na zdjęciach, w których celem jest poczucie pozytywnego nastawienia i ekscytacji.
Podobnie jak czerwony i pomarańczowy, żółty jest ciepłym kolorem i przyciąga wzrok, gdy tylko się pojawi. Przyjrzyj się uważnie, a na pewno znajdziesz sposób, by włączyć go do swojej fotografii.
4. Zielony.
Mimo że niebieski jest najczęściej występującym kolorem w przyrodzie, dzięki wodzie i niebu, to zielony jest tym, który najbardziej kojarzy nam się z życiem. Nasze systemy wizualne rozpoznają więcej odcieni zieleni niż jakiegokolwiek innego koloru. Twoje zdjęcia mogą więc zawierać odcienie głębokiej zieleni, żywej zieleni, elektrycznej zieleni, ciemnej zieleni, jasnej zieleni i niemal nieskończoną ilość ich wariacji.
Zieleń jest jednak kolorem dobrze znanym i uspokajającym. Ponieważ reprezentuje żywy świat, wywołuje poczucie spokoju u tych z nas, którzy lubią spędzać czas na łonie natury. W tym sensie zielony jest najcieplejszym z chłodnych kolorów.
5. Niebieski.
Jedną z pierwszych osób, które napisały o związku między kolorem a emocjami, był Goethe w swojej teorii kolorów z 1810 roku, w której stwierdził, że niebieski pociąga nas za sobą.
Dzisiejszy dominujący pogląd nie jest aż tak odmienny. Być może jest to przypadek, w którym tradycja artystyczna wyprzedziła rzeczywistość, ale może coś w tym jest. Przecież w realnym świecie kolor niebieski kojarzy się bezpośrednio z odległością. Zarówno zamglenia na horyzoncie, jak i sam błękit nieba sygnalizują odległe, wręcz nieosiągalne cele.
Ponadto, niebieski nie jest kolorem intensywnym. Jest spokojniejszy i mniej krzykliwy. Powszechnie znanym faktem w fotografii na Instagramie jest to, że niebieskie zdjęcia otrzymują średnio więcej polubień niż te o cieplejszych kolorach. Dzieje się tak, ponieważ ruchliwe kolory czerwony i pomarańczowy nie przekładają się tak dobrze na mniejszy ekran, podczas gdy niebieski nie jest prawie tak rozpraszający.
Ciemnoniebieski i jasnoniebieski przekazują nieco inne emocje. Ciemny niebieski może być mocny i niepokojący, jak w przypadku ciemnej chmury. Jasnoniebieski jest łagodniejszy i bardziej optymistyczny. Ale oba są spokojne; nawet niebieska burza zazwyczaj ma w sobie element spokoju.
Jako najczęstszy kolor w przyrodzie, zarówno na niebie, jak i w wodzie, są duże szanse, że znajdziesz emocje związane z niebieskim na wielu zdjęciach, które zrobisz. Czy to jako jedyny kolor w spokojnym, głębokim obrazie, czy też jako tło dla ciepłego koloru o przyciągającej uwagę mocy, niebieski może z powodzeniem uzupełnić większość emocjonalnych przekazów na zdjęciu.
6. Fioletowy.
Fiolet jest prawdopodobnie najrzadszym kolorem, jaki można spotkać w czystej postaci w naturze, zazwyczaj występuje tylko w bardzo specyficznych zachodach słońca lub kwiatach. Choć historycznie kojarzony z królewskością i bogactwem, kolor fioletowy w fotografii nabiera wielu takich samych konotacji jak niebieski; w rzeczywistości najczęściej pojawia się na świecie jako mieszanka z niebieskim, tworząc niebiesko-fioletowy kolor na niebie lub morzu.
Kolor fioletowy ma w sobie poczucie spokoju — spokoju, który jest przyjemny i często niespodziewany. Jeśli kiedykolwiek będziesz miał okazję sfotografować przejaw tego rzadkiego koloru, na przykład kwitnące kwiaty łubinu, wykorzystaj ją w pełni; fiolet jest na tyle niezwykły, że sprawi, że twoje zdjęcia będą się wyróżniać.
Przeczytaj też:Czym jest Rozpiętość tonalna?
Harmonia kolorów i relacje między nimi.
Równie ważne jak poszczególne kolory są sposoby, w jakie na siebie oddziałują. Począwszy od prostych kontrastów kolorystycznych po złożone harmonie; w świecie rzeczywistym występuje niemal nieskończona różnorodność barw. Niektóre z tych relacji sprawdzają się lepiej niż inne, choć uzyskanie pożądanego rezultatu wymaga nieco praktyki — a często także postprocessingu w programie do edycji zdjęć.